Do čela ŘSD nastupuje Jan Kubiš. Má zavést model práce inspirovaný v Rakousku
Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) dnes oficiálně představil nového generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Jana Kubiše. Za půl roku je to už čtvrtý muž v této pozici. Kubiš má ŘSD reorganizovat a zavést systém řízení inspirovaný Rakouskem.
„Nechceme dělat absolutně žádné razantní změny v krátkém časovém okamžiku. Dokonale jsme se na to připravovali a v této chvíli máme naprosto jasno o jednotlivých úsecích a lidech, kteří by měli postupně přebírat svoji agendu,“ vysvětlil ministr Prachař.
K 2. dubnu pak jmenoval do funkce 44letého Jana Kubiše. Ten přichází na ŘSD z firmy Atos IT Solution, kde zastával pozici finančního ředitele. Ministr tedy vybral člověka s manažerskými schopnostmi mimo obor dopravy.
Hosty Radiožurnálu byli ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) a nový generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kubiš
Ještě dnes budou jmenováni nový ředitel provozního úseku, ředitel výstavby a šéf kanceláře ředitele.
Ty Kubiš okamžitě po svém nástupu do úřadu odvolal, jména jejich nástupců zatím neprozradil.
„Úkolem bude vybudování silného týmu odborníků jak ze stavařů, tak z manažerů,“ řekl dnes Kubiš.
Do 30. 6. chce Kubiš dokončit celkovou reorganizaci ŘSD a pak začne připravovat změnu celého systému výstavby nových silnic a dálnic.
Ředitelství silnic a dálnic - dosud příspěvková organizace - se změní ve státní podnik. Takže bude moci i žádat o půjčky. Legislativně by to mělo být připravené do začátku příštího roku.
Kubišovým úkolem bude stabilizovat celé ředitelství, úspěšně dovést do konce arbitráž kvůli dálnici D47 a nasměrovat podnik k rychlejší výstavbě silnic a dálnic, což je jedna z priorit ministerstva dopravy.
Rakouský model
V Rakousku výstavbu silnic a dálnic plánuje a financuje společnost ASFINAG (Autobahnen- und Schnellstraßen-Finanzierungs-AG ), která vznikla v 80. letech. Do té doby stát stavěl drahé úseky, za které vybíral mýtné poplatky. V roce 1997 prošel ASFINAG reformou financování výstavby – společnost dostala právo na využití výnosů (dálničních poplatků). Společnost má plán do roku 2029, kdy má dálniční síť v Rakousku měřit 2200 km. Po tomto roce má síť odevzdat státu a pokud možno bez dluhů. ASFINAG má v letech 2002-2022 investovat do rozvoje 7,5 mld. EUR.
Zdroj: www.ceskedalnice.cz
Dostal také za úkol pokračovat v projektu modernizace dálnice D1 a výstavby dálnic D3 a D8, které jsou i v programovém prohlášení vlády.„Dalším cílem je zaměřit se na efektivní a maximální vyčerpání dotací z EU na výstavbu a modernizaci dálniční sítě v České republice,“ dodal Kubiš.
Celá organizace od generálního ředitelství až po jednotlivé kraje má změnit systém práce. Má se inspirovat rakouským modelem.
Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) nyní připravuje cestu za rakouskou ministryní dopravy, aby jí požádal o spolupráci s implementací systému pro české podmínky.
Kubiš v čele Ředitelství silnici a dálnic nahradí prozatímního ředitele Jiřího Majera, který byl ve funkci od poloviny února. Na nejvyšším postu ŘSD se od října loňského roku vystřídali už tři muži, stejně jako se střídali ministři dopravy.
„Bývalý poměřený ředitel Mayer sám požádal o ukončení pracovního poměru ze zdravotních důvodů,“ dodal ministr Prachař s tím, že Mayer původně ani v únoru funkci převzít nechtěl.