Praha uvažuje o rozšíření zón s maximální povolenou rychlostí 30 km/h
Řidiče v hlavním městě by měly zpomalit další zóny s maximální povolenou rychlostí 30 kilometrů v hodině, a to asi v deseti ulicích. Hlavní město na konkrétním seznamu teprve pracuje. Po vzoru Karlína, kde auta jezdí třicítkou od léta 2012, o zavedení zón uvažují i další městské části. Zatím nejblíž je tomu radnice Prahy 3.
V Lucemburské ulici na Praze 3 se dnes auta prohání až 50kilometrovou rychlostí. Radním už ale na stole leží návrh, který by v rezidenční oblasti na pražském Žižkově zakázal řidičům jet víc než třicítkou. Je to prý způsob, jak za málo peněz úspěšně zvýšit bezpečnost v ulicích.
„Máme připravený konkrétní projekt na zavedení zklidněné zóny Tempo 30, a sice v oblasti vymezené ulicemi Vinohradská, Jičínská, Ondříčkova a Milešovská. Cílem je komplexně zklidnit dopravu v této oblasti. Projekt by neměl být investičně náročný, jde čistě o úpravu dopravního značení,“ vysvětluje místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut.
Radní vycházejí ze zkušeností Prahy 8, která jako první zavedla třicítkovou zónu předloni v Karlíně. Podle zástupce starosty osmé městské části Michala Švarce to byla tehdy převratná novinka:
„Účelem bylo zklidnění dopravy v Karlíně, který je určen především k bydlení, nikoli k tranzitu. Myslím, že tento účel to splnilo. Problémem je pochopitelně dodržování té třicítky. V případě cykloobousměrek nám účinnost komplikuje také špatné parkování.“ Radnice podle něj plánuje do konce roku přemalovat parkovací místa v Karlíně na modro a vytvořit tam rezidenční zóny.
V Plzni vzniknou nové zóny, kde budou auta jezdit jen 30kilometrovou rychlostí
Číst článek
Cyklopruhy by měly spolu s třicítkovou zónou vzniknout i v ulicích třetí městské části. Pokud to bude možné, namalují je silničáři i v protisměru. Stejně jako v Karlíně.
„My bychom v tomto případě chtěli na Praze 3 zavést trochu jiné značení – přímo podtabulky, které vyznačí, že auta mohou v protisměru očekávat cyklisty,“ přibližuje Rut.
Třicítková zóna nicméně na Žižkově nevznikne jen z rozhodnutí radnice. Městská část její zavedení podmínila souhlasem obyvatel. Ti ale zatím k návrhu moc vstřícní nejsou. „Nemyslím si, že je to nutné, zase tak nebezpečné se mi to tu nezdá,“ shrnuje většinový názor jedna z oslovených obyvatelek čtvrti.
Kromě Prahy 3 o zónách s maximální povolenou rychlostí 30 kilometrů v hodině uvažují také další městské části. Žádná z nich ale projektu zatím nedala pevné obrysy.