Jarní čištění ulic se může majitelům aut prodražit. Riskují pokutu a odtah vozu
Jarní čištění ulic, které v těchto dnech probíhá ve většině českých měst, se může majitelům aut prodražit. Pokud nechají vůz i přes zákaz zastavení před svým domem, musí zaplatit náklady za odtah a hrozí jim i pokuta od strážníků. Třeba v Praze teď odtahuje Správa služeb kvůli úklidu po zimě i víc než 30 aut denně.
„Manžel se díval z okna, že se něco děje, a bylo to. Bydlím tady, auto je zaparkované několik dní, a nejela jsem s ním, abych si všimla značky, že se bude čistit ulice,“ vysvětluje žena, která prý o čištění ulice nevěděla. Jde přeparkovat a strážníci situaci tentokrát řeší jen domluvou.
Značku s upozorněním na čištění ulice řidiči často přehlédnou. Nebo ji zcela ignorují. Jen v Praze tak od dubna, kdy údržbáři začali ulice blokově čistit, odtáhli strážníci skoro 300 aut.
Za odvoz vozu na odstavné parkoviště zaplatí majitel okolo čtyř tisíc korun. Třetina z toho jde odtahové firmě, zbytek magistrátu. Každý den stání na parkovišti stojí dalších dvě stě korun navíc.
Co riskují řidiči, kteří kvůli čištění ulic nepřeparkují auto, zjišťovala redaktorka Veronika Hlaváčová
„Samozřejmě že se provádí videodokumentace i fotodokumentace, kdy se vyfotí okamžitý stav karosérie. Stejně tak se provádí dokumentace po složení vozidla, aby bylo zdokumentováno, v jakém stavu se nacházelo po manipulaci,“ popisuje vedoucí odboru odtahů ze Správy služeb Josef Litera, jak se jeho lidé brání stížnostem majitelů vozů.
Ty přicházejí nejčastěji ve chvíli, kdy údržbáři auto nenechají odtáhnout, místo toho ho jen zvednou nebo odstaví na dobu čištění. I za to totiž řidiči platí – 1300 korun. Správa služeb sice dává za stěrače auta informaci, že s ním hýbala, majitelé tomu ale často nevěří.
„Setkáváme se s tím, že když přijde majitelům faktura s vyúčtováním, diví se, protože vozidlo našli na původním místě a nenapadne je, že s ním někdo manipuloval,“ popisuje Litera.
Na původní místo se musí vrátit i vozy, které skončily na odstavném parkovišti. Před třemi roky to nařídil Nejvyšší soud. Podle něj úřady mají právo auto zadržet jen po tu dobu, kdy existuje veřejný zájem - tedy i blokové čistění ulic. Odmítl tak situace, aby se pokuta za odtah a stání za parkovišti vyšplhala do desetitisíců korun.
„Nám vyplývá povinnost vrátit vozidlo na původní místo odtahu, ale bohužel už nikdo nevyslovil podmínku, jak to máme zajistit.“ podotýká však Litera a dodává:
„A představa, že tam máme nepřetržitě zaměstnance, kteří hlídají a vykazují řidiče vozidel z těch míst – na to nemáme ani oprávnění, ani technické kapacity.“