Kraj Vysočina slevuje z požadavků na sypače. O minulé řízení se zajímá policie

Minimálně zvláštně působí srovnání nákupu sypačů pro Vysočinu před pěti lety a teď. Silničáři slevili v některých požadavcích, které si tehdy obhajovali i před antimonopolním úřadem. Najednou nepotřebují 16 rychlostí ani tempomat, což byl podle některých firem důkaz, že výběrové řízení bylo napasováno jen na vozy Iveco. Celý případ teď prošetřuje policie.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Sypač

Sypač | Foto: Petr Palovčík

Minulý týden byla kvůli nákupu sypačů v roce 2009 policie u náměstka hejtmana Libora Joukla z ČSSD, jeho stranického kolegy Jana Míky jako šéfa silničářů a data stahovali i na krajském úřadu.

Sehnat zadávací dokumentaci pro nákup sypačů v roce 2009 není jednoduché. Na webu, kde jsou zakázky od roku 2007, právě tyto dokumenty chybí. Sám obchodní náměstek silničářů tím byl poněkud překvapen, ale nakonec to byl právě on, kdo ho poskytl k porovnání.

Po srovnání obou parametrů zadávací dokumentace zaujme na první pohled především dodací lhůta. V roce 2009 měla firma na dodání 28 sypačů od podpisu smlouvy necelé tři měsíce. Nakonec je dodala dokonce už za 58 dnů.

Sypač | Foto: Petr Palovčík

Kraj to obhajoval mnoha argumenty, ale některé firmy tehdy naznačovaly, že tak rychle mohla sypače dodat jen firma, která si byla předem jistá vítězstvím. Zástupce firmy Serviscentrum Jihlava Jaroslav Reitermann tvrdí, že výroba takové zakázky rozhodně trvá déle.

„Nebývá to normální, že je má někdo na dvoře připravené. Tatra má dodací podmínky 3 až 4 měsíce od objednání, když ta auta nejsou klasicky na lince dopředu daná,“ uvádí Jaroslav Reitermann.

Zajímavé pak ovšem je, že při letošním výběrovém řízení kraj najednou ustoupil dodavateli a dal mu čas skoro 6 měsíců od podpisu smlouvy.

V porovnání požadavků Kraje Vysočina se srovnatelnými výběrovými řízeními si v Plzeňském či Moravskoslezském kraji většinou stanovují určitou nejnižší hranici a jsou ve svých požadavcích obecně výrazně méně nároční. Stačí jim například 9 stupňů převodovky a tempomaty nepožadují vůbec.

Liší se i požadavky na sypače v obou zadávacích dokumentacích. V té letošní silničáři na Vysočině změnili přesně ty požadavky na sypače, které si dříve obhajovali. Při nákupu v roce 2009 například argumentovali, že potřebují 16 rychlostí a tempomat. Teď stačí 12 a tempomat nepotřebují.

Také ze zadávací dokumentace zmizel požadavek na bezpečnostní systém EBL, který má jen IVECO. Teď může mít sypač EBL i „obdobné zařízení“. Silničáři to vysvětlují tím, že se poučili.

„Není to nikterak důležité pro hlavní účel sypačů. Když se zamyslíte a provedete i pohovory s našimi řidiči, co a jak se využívá, tak zjistíte, že tempomat prakticky není nic extra důležitého, na čem bychom museli bazírovat,“ řekl obchodní náměstek silničářů Miroslav Báňa.

Jeden z řidičů sypačů každopádně tvrdí, že zbytečnost 16 rychlostí a tempomatu byla jasná už předem. Řadí běžně jen 8 rychlostí a tempomat je na okresních silnicích Vysočiny spíše nebezpečná věc.

Petr Palovčík, mad Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme