Dálnici D1 u Průhonic čeká oprava. Do října se pojede jen dvěma pruhy
Silničáři budou od července opravovat dálnici D1 mezi pražským Chodovem a Průhonicemi. Tímto úsekem projede denně přes sto tisíc řidičů, což z něj dělá nejvytíženější silnici v Česku. Kvůli opravám budou auta jezdit v obou směrech dvěma pruhy.
„Celá ta oprava bude probíhat mezi kilometry 5,5 a 1,5. Celé omezení bude v režimu 2+2,“ popsal generální ředitel ŘSD Jan Kubiš.
Opravy začnou druhý týden v červenci a skončí do konce října. Dojde k výměně celého pravého pásu ve směru z Brna.
V současné době běží velká oprava hned na několika úsecích dálnice D1. ŘSD chce ale technologický postup modernizace dálnice změnit.
Nově by dělníci neměnili podkladovou betonovou vrstvu, ale místo toho by ji rozbíjeli a potahovali silnou vrstvou asfaltu. Tato úprava je sice rychlejší a levnější, ale také podle dřívější studie ČVUT méně trvanlivá.
Rozestavěné úseky budou podle ředitelství dokončeny současnou metodou, do budoucna však užití nové technologie zváží.
Místo výměny by se beton jen rozbil
Nová metoda, takzvaná fragmentace, spočívá v rozbití současného zvlněného povrchu vozovky, který se na místo odtěžení překryje silnou vrstvou asfaltu.
Nyní používaná metoda se liší v tom, že se původní povrch včetně zhruba dvaceticentimetrové podkladové vrstvy vybourá, odveze a nahradí se novým cementobetonovým.
Spor odborníků o použití nejvhodnější technologie na opravu nejstarší tuzemské dálnice měla rozhodnout studie ČVUT, kterou si objednalo bývalé vedení ŘSD.
Ta jako vhodnější metodu určila modernizaci s rozšířením vozovky o 75 centimetrů, kterou ŘSD použilo na prvních čtyřech úsecích.
Přestože fragmentace by podle studie vyšla na zhruba pět miliard korun, nešlo by o trvalou opravu, a dálnice by tak po dalších deseti až patnácti letech vyžadovala další velkou investici.