'Chcete zažít jednu z nejdražších jízd na světě?' Pražský magistrát zahájí kampaň proti drahým taxikářům
Reklamní kampaň proti předraženým taxikářům zahájí od příštího měsíce pražský magistrát. Na několika místech metropole vyvěsí plakáty, které mají varovat turisty před nepoctivými řidiči. V ulicích Prahy by je lidé měli vídat nejméně do poloviny příštího roku.
Jeden z plakátů má třeba rudý podklad, na kterém se uprostřed vyjímá žlutá hvězda. Kolem ní je pak nápis v angličtině, který v překladu zní: „Tyto taxíky jsou součástí expozice muzea komunismu. Chcete zažít totalitní éru?" Text pak uzavírá věta: „Přehnané ceny za jinak levný servis."
Další dva spíš jen upozorňují na ceny. Jeden z nich se ptá turistů: „Chcete zažít jedny z nejdražších jízd na světě?" Pod nápisem je pak tabulka, která ukazuje, že oficiální cena za kilometr je zhruba jedno euro, neoficiální pak i jedenáct, což jsou podle současného kurzu necelé tři stovky.
Plakát nabízí i světové srovnání. V Barceloně nebo Římě prý stojí kilometr jízdy taxíkem dvě eura, v Londýně nebo Tokiu pak šest.
#Praha rozjede kampaň proti nepoctivým taxikářům. Tyto plakáty vyvěsí od prosince. Máme exkluzivně první. #taxi @Radiozurnal1 pic.twitter.com/7yNr1QiAef
— Filip Titlbach (@FilipTitlbach) November 15, 2016
Plakáty budou viset v místech, kde se nepoctiví taxikáři nejčastěji zdržují. To je podle vedení města hlavně v úplném centru, konkrétně prý v ulici Pařížká, Dlouhá nebo třeba na hlavním nádraží.
Taxikáři a řidiči Uberu svádí v Riu boj o zákazníky. Vzduchem létají silná slova i vajíčka
Číst článek
„Padl návrh, že bychom měli na tento jev upozorňovat i na letišti. Celkové náklady na kampaň jsou přibližně 120 tisíc korun,“ řekla primátorka hlavního města Adriana Krnáčová z hnutí ANO. Sdělení by v ulicích metropole měly být k vidění nejméně do poloviny příštího roku.
Úředníci magistrátu skoro každý den dělají i namátkové kontroly taxikářů, a to většinou v noci. Nezabývají se ale jen těmi, kteří jízdné předražují. Hlavnímu městu vadí taky řidiči Uberu. Ti jezdí přes mobilní aplikaci a vedení Prahy tvrdí, že je taková služba nelegální.
Vozy totiž často nemají požadované vybavení, jako je úředně schválený taxametr nebo třeba světelné označení taxi. Přitom podle města taxislužbu vykonávají a podle zákona by tedy měli splňovat i tyto podmínky. To ale firma odmítá.
Společnost tvrdí, že jde jen o smluvní přepravu a podle ní o zprostředkování spolujízdy jen pro úzký okruh lidí. Kdo chce totiž Uber využívat, musí být v aplikaci zaregistrovaný.
Plakáty jako sdělovací prostředek
Není to poprvé, co tímto způsobem vedení města s turisty nebo obyvateli metropole komunikuje. Před nedávnem se v ulicích Prahy začaly objevovat plakáty, které upozorňují třeba na zákaz používání segwayů v památkové rezervaci.
Podobně se vedení města snažilo upozornit třeba i na to, že místo opencard začíná fungovat Lítačka a lidé by si ji měli pořídit. Praha se prý nechala inspirovat v západních evropských metropolích, jako je třeba Londýn nebo Berlín, kde takto radnice lidem dávají najevo, že se ve městě něco změnilo.