Sociologové právě v tomto období provádějí povolební výzkumy. Ptají se respondentů na to, zda se jejich předvolební záměry přetavily v to, že k volbám skutečně přišli a volili svého favorita.
Krajská vědecká knihovna v Liberci chystá speciální program pro dospělé i nejmladší návštěvníky. Jeho součástí jsou přednášky, semináře i další doprovodné akce.
Jan Látal v dokumentu Nenechám se nachytat uspořádal fiktivní volby pro skupinu seniorů, aby zjistil, jak předvolební kampaň ovlivňuje rozhodování voličů.
Česko čelí před volbami vlně politických dezinformací. „Oportunisté ohrožují naši zemi tím, že klidně posunou Českou republiku mimo hranice Západu,“ říká mluvčí skupiny Čeští elfové Bohumil Kartous.
České předvolební běsnění jde do finále. Krom záplavy politické reklamy a billboardů s tvářemi lídrů stran jsme se dočkali žánru takzvaných „přesvědčovacích postů, akcí a videí“, komentuje Rychlíková.
Například v loňském roce lidé ve svých posledních vůlích na dobročinnost věnovali desítky milionů korun, za prvních deset let kampaně Měsíc dobročinné závěti to bylo 400 milionů korun.
„Když se díváte na debaty, mnohdy jsou to jen urážky, nadávání, ale nic se nedozvíte,“ míní politolog z brněnské Masarykovy univerzity Otta Eibl. Voličům se to podle něj ale vlastně líbí.
Podle průzkumu z roku 2023, který si nechala zpracovat organizace Nevypusť duši, se 70 procent dětí a dospívajících bojí požádat o pomoc kvůli strachu z odmítnutí.
Kromě náborového příspěvku až 110 tisíc korun chce krajské ředitelství policie nové uchazeče lákat na základě příběhů dvou sice mladých, ale zkušených policistů.
„Nejsme vůbec chráněni před dezinformacemi. Na internetu je spoustu zmatených věcí a nepravd. Řada z nich je tam intencionálně puštěna s cílem rozložit západní společnost,“ myslí si Jiří Horáček.
„Mám rád poznámku, že máme pocit, že víra nebo snění jde na úkor rozumu. Ale myslím, že je přesnější, že víra je nadstavba rozumu,“ říká v pořadu Osobnost Plus ředitel Knihovny Václava Havla Sedláček.
Koalice Spolu v předvečer výročí invaze vojsk Varšavské smlouvy představí volební program. „Je to symbolické, předpokládám tam silný důraz na bezpečnost, zahraniční politiku a hodnoty,“ říká Šídlo.
Radiožurnál už popsal, že si agentura Advertes vytvořila složku osobních informací k diskreditaci političky Kristýny Drápalové, která prosadila přísnější regulaci předzahrádek v Praze.
Zastupitelka Drápalová, náměstek primátora Hřib, radní Zábranský či předseda Prahy sobě Scheinherr. Ti všichni se ocitli v hledáčku reklamní agentury Advertes, která sbírala informace o jejich životě.
„Putinovi jsem řekl: ‚Jestli vtrhneš na Ukrajinu, vybombarduji Moskvu. Říkám ti, že nemám na výběr,‘“ uvedl Donald Trump v tajné nahrávce, kterou přinesla televizní stanice CNN.
Plakát hojně komentovali na sociálních sítích nejen Němci, celé věci si všimla i zahraniční média. Odpůrci plakátu tvrdí, že nereflektuje to, kdo podobné trestné činy většinou páchá.
Aby Traskowski zvítězil, musí se ještě v posledních dnech před druhým kolem pokusit přilákat co nejvíc voličů jiných kandidátů provládních stran z prvního kola, i voliče, kteří k urnám zatím nešli.
Jestli jsou politici na něco hákliví, tak na situace, kdy se jim předvolební kampaň vymkne z rukou a oni přestanou být těmi jedinými, kteří udávají tempo.
Lhaní v předvolební kampani nelze považovat za trestný čin. Takto lze číst výrok státního zastupitelství, které odmítlo zahájit stíhání kvůli lživým billboardům hnutí ANO.
O ruských hybridních útocích či dezinformacích Varšava i vzhledem k podpoře Kyjeva mluví již delší dobu. Podle ministra pro digitalizaci Krzystofa Gawkowského je však nynější situace bezprecedentní.
Jedním z klíčových témat kampaně byla migrace. „Víceméně všechny strany zastávají velmi ostré, protimigrantské postoje, protože je po tom ve společnosti poptávka,“ popisuje politolog Michal Lebduška.
Zákaz zveřejnění nepravdivé nebo urážlivé informace zachovala pouze v deklaratorní části zákona, posuzování tak stejně jako dosud zůstane na soudech. Normu nyní posoudí Senát.
Podle politoložky Anny Shavit je při předvolební kampani nejdůležitější trefit se do nálady společnosti. Lidé jsou nespokojení. Doba je velmi nejistá. Chybí někdo, kdo by jasně vysvětlil, co se děje.