„Dokážu si představit, že dojde ke zdražení v rámci zvýšení nákladů a inflace, to znamená třeba v řádu stokorun, ale určitě to nemůže být dvojnásobek současné ceny,“ říká Michal Kalina z AutoMatu.
Místní už si nemusí kupovat lístky. Stačí, když při kontrole ukážou kartu s potvrzeným bydlištěm. Město hradí výpadek příjmů především z daní větších firem.
Lidé v průzkumu hodnotili některé z 29 návrhů na zvýšení příjmů, nebo naopak snížení výdajů veřejných rozpočtů, které letos kabinetu Petra Fialy z ODS navrhla Národní ekonomická rada vlády.
Moskva||Ivana Milenkovičová|Zprávy ze světa|Od stálého zpravodaje
Vedení Moskvy očekává, že do tří let bude tento způsob platby za jízdné využívat 10 až 15 procent cestujících. Ti se musí nejdřív sami vyfotit na telefon a fotku spárovat se svým bankovním účtem.
V moskevském metru začali zkoušet platby za jízdné pomocí obličeje. Na jedné z tamních linek teď v testovacím režimu spustili systém rozpoznávání obličejů známý jako Face Pay.
Nepostačí už běžná 30minutová jízdenka. „Cílem Prahy je zvýšit příjmy z jízdného, ale přitom co nejméně poškodit místní obyvatele,“ sdělil Filip Drápal, mluvčí organizace Ropid, která plánuje MHD.
Bratislava cílí na proočkovanost obyvatel ze 75 procent. Primátor proto přišel s motivací ve formě soutěže o roční tramvajenku, která vyjde na 199 eur.
Důvodem zdražení jsou zvyšující se náklady na provoz veřejné dopravy. Vznikne také nový tarif pro lidi ve hmotné nouzi, kteří zaplatí měsíčně 165 korun, 444 korun čtvrtletně.
Středočeský kraj omezí hromadnou dopravu a seškrtá část spojů. Odloží také modernizaci starších autobusů. Hejtmanství tak reaguje na ztráty dopravců kvůli pandemii koronaviru.
Dráhy proto zrušily na jaře i na podzim desítky spojů. S tím jsou spojeny i nižší úhrady od objednatelů dopravy. Vzrostly navíc i některé další výdaje.
„Výpadek z tržeb, které nám způsobil covid, kulminuje k číslu čtyři miliardy. Ale to je problém nejenom našeho typu byznysu, je to problém celospolečenský a celosvětový,“ říká Bednárik.
Jednotná jízdenka bude platit na všech tratích, které si u dopravců objednává stát nebo kraje. Do systému se tak zapojí 13 dopravců, kteří budou jednotnou jízdenku ve svých vlacích uznávat.
Praha roční kupon na MHD v roce 2015 zlevnila z původních 4750 korun na 3650. Fungování Pražské integrované dopravy loni vyšlo asi na 21 miliard korun, magistrát ho dotoval částkou zhruba 17 miliard.
„Pro nás je teď zásadní vyřešit problém příliš drahého měsíčního kuponu ve srovnání s ročním kuponem,“ říká pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti). Zdražení jízdného nepodporuje.
Navržené zdražování o korunu denně by mělo podle Scheinherra tento trend stabilizovat a zajistit, aby tržby reflektovaly růst nákladů. Klub Prahy Sobě návrh opírá o materiál Ropidu a Deloitte.
Roční kupon zlevnila Praha v roce 2015 z původních 4750 korun na 3650 korun. Mezi roky 2016 a 2017 tak klesly příjmy z jízdného o 157 milionů na 3,7 miliardy.
Dále by měla klesnout o čtvrtinu silniční daň u nákladních aut nad 3,5 tuny. V rámci daňového balíčku, který by měl firmám pomoci s následky šíření koronaviru.
Všichni řidiči budou nově od cestujících odděleni přepážkami. Podle dopravního podniku Transport for London zemřelo 29 řidičů poté, co se nakazili se koronavirem.
Ministerstvo dopravy nastavilo maximální limit, který dopravcům za jízdenky platí. Nově tak například za jízdenku na trase mezi Prahou a Ostravou dopravcům vyplácí maximálně 389 korun.
Rok 2020 bude plný oprav silnic, dálnic i mostů. Píše to pondělní Mladá fronta Dnes. Podle Práva na slevy na jízdném nedosáhnou tisíce invalidů. Více ve výběru z médií, který připravil Radiožurnál.
Podvodní taxikáři zákazníkům účtovali mnohonásobně vyšší jízdné, než nařizuje magistrát. Organizovali také výběr úplatků pro referenta v oddělení pro kontrolu taxislužby.
Stát od počátku příštího roku stanoví maximální slevy na jízdné pro žáky, studenty a důchodce. Sleva zůstane 75 procent, její výše ale bude mít u každé trasy nastavený limit v korunách.
Šedesát lidí bylo při protestech v Chile zraněno a přes 700 lidí policie kvůli násilnostem zadržela. Zákaz vycházení platil v noci kromě metropole i ve městech Valparaíso, Concepción a Coquimbo.
Při požáru v supermarketu na okraji hlavního města zemřeli tři lidé. Dvě z obětí uhořely, třetí byla podle ní s vážnými popáleninami odvezena do nemocnice, kde svým zraněním podlehla.