Hejtman Rath dostal desítky připomínek proti letišti Vodochody
Hlasité protesty sedmi desítek lidí provázely demonstraci před středočeským krajským úřadem. Odpůrci letiště Vodochody tam hejtmanovi Davidu Rathovi předali připomínky proti rozšíření vodochodského terminálu.
Lidé se obávají, že přijdou o svůj klid a v budoucnu jim budou hlučet letadla nad domy. Hejtman Rath prý obavy lidí i starostů chápe, na druhou stranu je podle něj nutné brát v úvahu i požadavky lidí ze vzdálenějších měst.
O rozšíření letiště Vodochody debatovali ve Světě o třetí ředitel letiště Martin Kačur, starosta Líbeznic Martin Kupka a odborník na letectví Martin Velek
„Když ministerstvo životního prostředí zajistí, aby byli občané chráněni před negativními dopady letiště, tak zase začnou převažovat pozitiva – rozdělení bezpečnostního rizika i ekologické zátěže mezi Ruzyni a Vodochody,“ uvedl po jednání se starosty Rath.
„Současně státní kasa ušetří zhruba 8 miliard, které by stálo vybudování nové dráhy v Ruzyni, zatímco vodochodské letiště postaví soukromý investor,“ míní hejtman.
Dokumentace zůstává neúplná
Starosty obcí ale David Rath ani investor nepřesvědčili. Podle starosty Líbeznic Martina Kupky ani opětovně doplněná dokumentace o vlivu stavby na životní prostředí EIA neodpovídá na většinu požadavků, které ministerstvo vůči provozovateli letiště vzneslo: „Zpracovatel se nevypořádal se součtem všech vlivů na životní prostředí. Dokumentace, která má mapovat dopad na zdraví lidí, je také nedostatečná.“
Ředitel letiště Martin Kačur je však přesvědčen, že pro omezení hluku udělali dost. „Upravili jsme příletové a odletové trajektorie, tak abychom se v maximální míře vyhnuli obydleným územím. V Čechách ale asi nenajdete území, kde by žádná obec nebyla – nelze létat v blízkosti Prahy v liduprázdném území,“ uvedl.
Letiště by mělo fungovat jen mezi 6 a 22 hodinou. „Pro potenciálně zpožděné přílety jsou stanovena další pravidla, například kolik maximálně může být přijato zpožděných příletů mezi desátou večerní a půlnocí,“ uklidňuje Kačur.
Hluk a emise by podle něj výrazně snížila i připravovaná přípojka k dálnici D8, která by také zlepšila dopravní situaci v okolních obcích. Starosta Líbeznic Martin Kupka ale s takovým vysvětlením nesouhlasí, přípojka prý nebude mít na omezení zátěže z letecké dopravy žádný vliv.
Nová pracovní místa
Kraj si také od letiště slibuje až 500 nových pracovních míst a tvrdí, že je dobré rozdělit bezpečnostní riziko na dvě letiště. „Oblast Vodochod vykazuje poměrně nízkou nezaměstnanost, je to i důvod, proč Středočeský kraj do té oblasti dlouhodobě nesměruje téměř žádné dotace. Argument kraje, že by měl podporovat letiště právě kvůli zaměstnanosti, zní proto velmi zvláštně,“ podivuje se starosta Líbeznic.
Podle odborníka na letectví Martina Velka to ale takový nesmysl není. „Na letiště se většinou navážou sklady, manipulace s dopravovaným materiálem, dá se předpokládat, že tam bude i doprava zboží a kamionové terminály.
Letiště také může fungovat jako záloha při případném přerušení provozu v pražské Ruzyni. „Vltava funguje jako předěl a vodochodské letiště tedy nebývá postiženo stejnými meteorologickými jevy jako Ruzyně. V případě problémů by tak bylo možné, aby cestující přistáli v blízkosti svého cílového letiště,“ dodává Velek.