Antimonopolní úřad zrušil výběr dodavatele druhé části metra D, stavební firmy podaly rozklad
Sdružení stavebních firem vedené Subterrou podalo rozklad proti rozhodnutí antimonopolního úřadu o zrušení výběru dodavatele stavby druhé části metra D. Serveru iROZHLAS.cz to potvrdil mluvčí úřadu Martin Švanda i v tendru vítězná firma Subterra. Ta nechtěla své rozhodnutí blíže komentovat. Překvapivě podala rozklad také firma Strabag, na základě jejíhož podnětu úřad výběr dodavatele v lednu zrušil. Prý proto, že jí úřad v podnětu plně nevyhověl.
Antimonopolní úřad zrušil výběr dodavatele druhé části metra D, stavební firmy podaly rozklad
„Proti prvoinstančnímu rozhodnutí o zrušení výběru dodavatele podal rozklad jak dodavatel Subterra, Hochtief a další, tak navrhovatel, skupina Strabag,“ napsal serveru iROZHLAS.cz a Radiožurnálu mluvčí antimonopolního úřadu (ÚOHS) Martin Švanda s odkazem na zrušení výběru dodavatele z konce ledna tohoto roku.
Nerovný a netransparentní přístup k dodavatelům. ÚOHS zrušil výběr zhotovitele druhé části metra D
Číst článek
Podle Švandy teď úřad čeká na reakci zpracovatele znaleckého posudku, na jehož základě o zrušení výběru dodavatele rozhodl. „Úřad v návaznosti na kroky účastníků řízení položil další odborné otázky zpracovateli znaleckého posudku a nyní čeká na jeho odpověď. Datum vydání rozhodnutí nyní proto nelze předvídat,“ upozornil.
Že rozklad skutečně podala, potvrdila serveru iROZHLAS.cz přímo firma Subterra. Její mluvčí Vladislav Beneš se ale nechtěl k rozhodnutí blíže vyjádřit. „Bližší komentář k našim právním krokům v probíhajícím řízení nepodáváme. Náš další postup bude obhajoba správnosti naší nabídky všemi dostupnými prostředky danými platným právním řádem,“ sdělil redakci za v tendru vítěznou firmu.
Stavba metra D
Výstavba nové linky pražského metra D začala v roce 2022. Zatím stavební firmy budují kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova, navazovat bude úsek ze stanice Olbrachtova do Nových dvorů. Nakonec má být vybudovaná i poslední část z Nových dvorů do Depa Písnice. Původní termín dokončení stavby byl rok 2029, jak ale přiznává už i dopravní podnik, kvůli sporům o zakázku se bude tento termín zřejmě posouvat. Zatím se předpokládá dokončení v roce 2031.
Překvapivý byl však rozklad, který podalo sdružení firem vedené Strabagem. Právě na základě jeho podnětu totiž ÚOHS výběr dodavatele na stavbu druhé části metra D v lednu zrušil. Podle mluvčí firmy Edity Novotné se Strabag pro podání rozkladu rozhodl proto, že mu úřad vyhověl pouze částečně.
„Mohu potvrdit, že jsme proti rozhodnutí ÚOHS podali rozklad, a to v té části, kde úřad našim námitkám proti způsobu hodnocení nabídek nevyhověl,“ vysvětlila s tím, že s ohledem na probíhající řízení nebude věc blíže komentovat.
Kdo se naopak proti rozhodnutí úřadu dosud nebránil, je přímo dopravní podnik. „Zadavatel rozklad nepodal,“ konstatoval krátce mluvčí ÚOHS Švanda. Přímo dopravní podnik do vydání článku na zaslané dotazy nereagoval.
Tendr za miliardy
Antimonopolní úřad zrušil výběr dodavatele stavby druhé části metra D na základě podnětu sdružení společností Strabag, které se tendru také účastnilo.
Úřad tak vyhověl námitce, že dopravní podnik při hodnocení nabídek a výběru dodavatele nedodržel zásadu transparentnosti, když v hodnocení nabídek přiděloval vítězi tendru, sdružení firem vedenému Subterrou body za zkušenosti odborného týmu, stavbyvedoucího a jeho zástupce, přestože přiložená dokumentace nesvědčí o tom, že by tato kvalifikace byla opravdu prokázána. A že by na referenčních zakázkách opravdu působili.
Současně ÚOHS dopravnímu podniku svým rozhodnutím vyčetl nerovný přístup k dodavatelům. „Zatímco vybraného dodavatele několikrát dopravní podnik při pochybení vyzval k vyjasnění a doplnění informací v nabídce, tak navrhovatel – společnost ze skupiny Strabag – tuto možnost nikdy nedostal,“ doplnil už na konci ledna Švanda.
Dopravní podnik teď kvůli zrušení výběru dodavatele nemůže uzavřít s vítěznou Subterrou smlouvu. Uzavření smlouvy komplikuje nově také rozhodnutí ÚOHS z konce února, kterým dal úřad za pravdu obdobnému podnětu posledního konsorcia, které se o zakázku za desítky miliard korun uchází – Porr-Vinci-Marti. I v tomto případě je rozhodnutí úřadu zatím nepravomocné. „Podání rozkladu zvažujeme,“ potvrdil serveru iROZHLAS.cz mluvčí Subterry Beneš.