Jak zkrotit auto, když dostane smyk, se řidiči učí v Sosnové na Českolipsku
Namrzlé silnice jsou nebezpečné nejen pro nezkušené řidiče, ale i pro ostřílené šoféry. Zvládnout smyk a zabránit karambolu pomáhají tradiční Kurzy bezpečné jízdy na autodromu v Sosnové u České Lípě.
Tradiční Kurz bezpečné jízdy, kterému se neřekne jinak než škola smyku, pomůže podle kurzistů nejen zvládnout namrzlou vozovku, ale i zachránit život.
„Myslím, že ten život určitě může zachránit. Kurz člověku ukáže, jak by měl správně reagovat v té dané krizové situaci, která nastane," potvrzuje jeden z řidičů.
Řešit krizové situace na zledovatělé nebo mokré silnici je jeden z důvodů, proč se lidé na kurzy stále hlásí.
„Poradí mi, co mám dělat, když dostanu smyk. Budu líp vědět, jak mám zareagovat," říká další účastnice kurzu.
Pro zhruba třicítku zájemců organizátoři připravili nebezpečnou trať, kde byl led místy přírodní. Přesto podle instruktora kurzu Mirka Kláska, bývalého automobilového závodníka, upravili trať tak, aby byla opravdu nebezpečná.
„Jsou to natřené plochy speciální barvou, která když se pokropí, tak simuluje ujetý sníh. Nemusí mrznout, takový kurz se dá dělat jak v zimě, tak v létě," vysvětluje Klásek.
Populární škola smyku měla plno. Tradici akce přiblížil i jeden z organizátorů Jaromír Antoš: „Ono to původně vzniklo pro obyvatele Sosnové, ale v areálu se tady účastní i lidé odjinud. Samozřejmě je počet účastníků limitován, a tak sosnovští mají přednost."
Řídit vůz na silnici, která doslova ujíždí pod koly kvůli námraze, není nic jednoduchého. Chce to chladnou hlavu a také dobře znát svoje auto.
Pocity při tom, když auto neovládáte na namrzlé silnici, popsal Jiří Peřina, jeden z účastníků kurzu. „Je to taková bezmoc a snaha to auto srovnat. Spíš je to bezmoc, že to auto je nekontrolovatelné."
Základem je spojka, ne brzda
Jedno kurzu upřít nelze. Lidé se shodli, že situace kdy auto dostane smyk, teď zvládnou lépe. Alespoň si to myslí Dana Seidlová, která za volantem leckterému muži vytřela zrak, při projíždění namrzlé zatáčky. „Já nevím, mě přišlo, že to auto zvládám. Mě to nepřišlo nějak zlé."
Před samotnou jízdou museli všichni povinně absolvovat teorii bezpečné jízdy. Teprve pak mohli za volant. Instruktor Mirek Klásek na všechny dohlížel zvenku a do vysílaček v autech dával pokyny. Několik zásad by lidé měli ovšem dodržovat vždy.
„Nejčastější chyba je nedodržení rychlosti a samotné brzdění. Lidé neumí používat spojku, snaží se víc používat brzdu, víc točit volantem, než je potřeba. Základ ve vybírání smyku je sešlápnout spojkový pedál," zdůrazňuje Klásek.
Akce byla na vlastní nebezpečí, s vlastním autem. Podmínkou byl řidičský průkaz skupiny B, vůz a doklady od vozu a odvaha si to vyzkoušet.