Jízda se sypačem vyžaduje zručnost. Silničáři soutěžili v Cestářském rodeu
Tradiční rozloučení s motoristickou sezonou přilákalo na brněnský Masarykův okruh několik tisíc lidí. Zájemci se mohli projet přímo po trati, Zelená vlna Českého rozhlasu připravila soutěž pro dopravní zpravodaje a své umění předvedli i jihomoravští řidiči posypových vozů.
Takzvané Cestářské rodeo je především o zručnosti. Od silničářů se totiž při práci vyžaduje naprostá přesnost.
„Protože na obou stranách silnice jsou zaparkovaná auta, takže člověk projíždí na pět centimetrů. Nesmíme nic zničit,“ vysvětluje čtyřnásobný vítěz Karel Konečný z Veselí nad Moravou. Cestářské rodeo je podle něj zábava před zimou.
Letos se konal už devátý ročník. Trať má přesná pravidla a skládá se z několika částí. „Je to vlastně průjezd brankou na přesnost, na zpátečku,“ ukazuje vrchní rozhodčí, jinak hlavní dispečer zimní údržby Jihomoravského kraje Patrik Mikulášek.
Jízdu komplikuje skutečnost, že radlice na jedné straně přesahuje vozidlo. „Řidič s tím samozřejmě musí počítat. O tom pluhu musí vědět i v zimě. Musí brát ohled i na protijedoucí vozidla, uhýbat a tak dále,“ říká Mikulášek.
Na Masarykově okruhu v Brně soutěžili silničáři. Takzvané Cestářské rodeo je především o přesnosti
V další části závodu musí řidič prokličkovat mezi šesti barely, které stojí docela natěsno – jako zaparkovaná auta. „Je to o technice jízdy řidiče. Záleží, jak si na tu překážku najede,“ upozorňuje Mikulášek.
Těsně před cílem čeká na soutěžící nejtěžší úkol. Je potřeba zastavit pravým kolem ve vyznačeném prostoru. Ve výhledu překáží radlice a silničář se musí spoléhat na zrcátko.
Luděk Macháček z Hodonína už je v cíli, uvědomuje si ale několik chyb. „Mohlo to být lepší,“ konstatuje.
Dodává, že zkušenosti ze závodu se mu hodí i při silniční údržbě: „Je to o té zručnosti. Nesmí se divočit a dá se to.“ Jihomoravští silničáři tak v podstatě odstartovali nadcházející zimní sezónu.