Linkový autobus i jako MHD. Systém testuje Jihočeský kraj v Jindřichově Hradci
Obyvatelé Jindřichova Hradce mohou od začátku letošního roku využívat linkové autobusy i jako městskou hromadnou dopravu. Jihočeský kraj totiž začal v Jindřichově Hradci testovat integrovaný dopravní systém. To pro řadu obyvatel může znamenat výraznou úsporu při cestování.
Například ti, kteří do Jindřichova Hradce dojíždí z Dolní Radouně, která je jednou z místních částí města, dosud za cestu linkovým autobusem platili sedmnáct korun. Pokud chtěli ještě popojet městskou dopravou, museli dát dalších osm korun. Denně tak za cestu do práce a zpět zaplatili padesát korun, měsíčně zhruba tisíc korun.
Díky novému systému, který teď Jihočeský kraj v Jindřichově Hradci testuje, by mohli výrazně ušetřit.
Město jim na celý rok nabízí předplacenou jízdenku za dvanáct set korun, se kterou budou moci neomezeně využívat městskou hromadnou dopravu i linkové autobusy, které z jejich obce do Jindřichova Hradce pojedou.
Tys správné autobusy poznají podle žlutomodrého loga. „Ta linka, která jede by měla být označena logem, kde je MHD, IDS a JH,“ popisuje místostarosta Jindřichova Hradce Bohumil Komínek (ČSSD). Totéž platí i pro zastávky. „Každá zastávka, která je označena tímto logem, tak z té zastávky tyto linky jezdí,“ doplňuje Komínek.
Budějovice by byly na test moc velké
Stejné propojení městské hromadné dopravy a linkových autobusů by přivítaly i České Budějovice, podle krajského radního pro dopravu Antonína Kráka (ČSSD) je však Jindřichův Hradec pro testování lepší.
„My jsme hledali možnost, kde to vyzkoušet. Měli jsme představu, že statutární město České Budějovice je přece jenom dost velké, abychom to odzkoušeli zrovna na Budějovicku jako takovém a jsem velice rád, že Jindřichův Hradec nám nabídl možnost IDS zavést jako první právě v tomto městě,“ řekl.
I České Budějovice by se integrovaného dopravního systému mohly dočkat, nejprve však bude muset společnost JIKORD zhodnotit, jak systém funguje. Bude na to mít dva roky pilotního provozu v Jindřichově Hradci, už za rok by ovšem chtěla společně s Vysokou školou technickou a ekonomickou předložit první výsledky.
„Prvním úkolem, který bude společné pracoviště řešit, je efektivita zavedení IDS v Jihočeském kraji. To znamená na přelomu roku 2014 a 2015 by politická reprezentace Jihočeského kraje měla mít odborné posouzení, jakým způsobem kde, v jakém horizontu zavádět integrovaný dopravní systém ve vazbě na jeho efektivitu a finanční náročnost,“ říká ředitel společnosti JIKORD Jiří Borovka.
Kompenzace pro dopravce
První dva roky pilotního provozu integrovaného dopravního systému bude Jihočeský kraj hradit dopravcům provozujícím linkové autobusy ztrátu, která jim vznikne.
„Když jsem si to tak nějak modelově počítali, tak jsme se dostali kolem osmi set tisíc korun,“ potvrdil dohodu Jindřichova Hradce a Jihočeského kraje Bohumil Komínek.
Podle něj vyčlenil Jihočeský kraj na pokrytí předpokládané ztráty na letošní rok milion korun.
„Ale já věřím tomu, že to bude daleko menší, protože tohle je taková ta maximální záležitost, kterou jsem si dopočítali. Na příští rok máme přislíbenou předběžnou částku, která vyplyne z roku 2014,“ dodal Komínek.
Podle řidiče Pavla Špacíra jsou zatím cestující zatím s novým systémem a hlavně cenami městské hromadné dopravy v Jindřichově Hradci spokojení.
„Celkem jsou spokojení, že mají časy prodloužené, mohou přestupovat ve městě, ale najdou se i tací, kteří toho zneužívají,“ podotýká.
Za dva roky by v Jindřichově Hradci měla městská hromadná doprava začít jezdit i po nových linkách a v mnohem kratších intervalech.