Na Opavsku sílí kritika kvůli zastavené stavbě silnice do Ostravy
Posekaný les, nánosy hlíny a rezavějící most je možné vidět na opuštěné stavbě silnice číslo 11 mezi Opavou a Ostravou. Ministerstvo dopravy ji kvůli nutným úsporám zastavilo a stále není jisté, kdy se ve státní pokladně najdou peníze na pokračování.
Velké napětí bylo znát také na dnešním jednání starostů okolních obcí v Opavě. Už proto, že lidem se to vůbec nelíbí. „Je to hrůza,“ shodují se.
Boj o novou trasu silnice první třídy na západ od Ostravy je v Opavě smutným evergreenem, stejně jako pohled na osamocené torzo mostu odnikud nikam anebo široký pás udusané hlíny místo lesa.
Podle člena Sdružení pro výstavbu komunikace 1/11 Pavla Vítka nejsou už teď škody na opuštěné stavbě malé. Třeba v sousedních Mokrých Lazcích se lidem dostává bahno až na zahrady. Důsledkem je i zvýšený počet dopravních nehod.
Reportáž Martina Knitla z jednání starostů obcí na Opavsku kvůli zastavené stavbě silnice ve Večerním Radiožurnálu.mp3
Místo původně slíbených miliard je podle Pavla Vítka v letošním rozpočtu stavby jen třicet milionů korun. „Je to cifra zcela směšná, která neřeší vůbec nic,“ řekl.
Ministerstvo dopravy na to už dříve reagovalo tak, že je v plánu 700 milionů korun v příštím roce a 1,5 miliardy korun v roce 2013. Jsou to ale pořád jenom sliby, které se těžko vysvětlují 35 tisícům obyvatel, kteří podepsali kvůli silnici petici.
„Sice je nějaký finanční výhled, ale nikdo z nás nemá žádnou záruku, že ty peníze skutečně budou. Pro roky 2012 a 2013 je to skutečně jenom výhled,“ řekla náměstkyně primátora Opavy Pavla Brady.
Pro celé Ostravsko, Opavsko a Bruntálsko je to mnohem více než obyčejná silnice první třídy. Stávající úzká a nebezpečná trasa sužuje všechny okolní obce.
Na vybudování úseku, který je nejvíce rozestavěný, jsou nutné 3,5 miliardy korun. Rozhodne se v okamžiku, kdy bude schválen rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok.