Petici za obnovu trati mezi Mladoticemi a Kralovicemi na Plzeňsku podepsaly stovky lidí
Stovky lidí na severním Plzeňsku a další lidé z celé České republiky podepsali petici za obnovu tratě Mladotice - Kralovice - Rakovník. Chtějí, aby se na opuštěný jedenáctikilometrový úsek železnice mezi Mladoticemi a Kralovicemi vrátily vlaky. V roce 1997 se na trati provoz zastavil, koleje zarostly a část rozkradli zloději.
Ervín Dux bydlí v Kralovicích jen kousek od osiřelé trati a myslí si, že by její obnova přilákala do regionu nejen více turistů, ale zlepšila by i propojení mezi severním Plzeňskem a Rakovnickem.
„Jsem bývalý ředitel střední školy Kralovice a zaregistroval jsem, že když byla zrušená trať, ubyli nám i žáci, kteří sem dojížděli. Autobusové spoje to určitě nenahradily,“ říká.
Lidé na severním Plzeňsku bojují za obnovu železniční tratě Mladotice - Kralovice. Více reportérka Monika Zettlová
Na stole v kanceláři starosty Mladotic Zdeňka Slacha, zvoleného za Nezávislé, leží část petičních archů se zhruba pěti stovkami podpisů. K nim přibudou ještě archy z dalších míst regionu.
„Podle mých zpráv bude celkem podpisů v řádu několika tisíc. Ale nedokážu v tuhle chvíli odhadnout, jestli to budou dva, tři tisíce, nebo vice. Jak jsme avizovali předem, chceme to poslat ministrovi dopravy, na vládu, do Parlamentu, na kraj a na všechny možné instituce,“ upřesňuje starosta.
Plzeňský kraj obnovení trati nepodporuje. Podle krajského radního pro dopravu Jaroslava Bauera z ČSSD by byl její provoz neekonomický.
„Plzeňský kraj zadal studii a z té vyšlo, že obnova této trati vyjde na 520 milionů korun. Zajímali jsme se taky o to, kolik může předpokládat cestujících na této trati, a z této studie vyšlo 60 až 80 lidí na všech spojích této trati, což je velmi malý počet. Autobusová doprava vychází na třetinu ceny za jeden kilometr než doprava vlaková,“ tvrdí radní.
Kraj ani SŽDC s obnovou trati nepočítají. Ve hře je prodej
Starosta Mladotic Zdeněk Slach ale s argumenty kraje nesouhlasí. „Tady se na Plzeňsku propaguje náhradní autobusová doprava, která je, ať se týká kvality nebo dostupnosti, nesrovnatelně dražší. Oni počítají množství cestujících, kteří by v tuhle chvíli mohli trať používat, ale to je naprosto scestné, protože v případě optimalizace trati si na ni lidé musí zvyknout a ten počet se nikdy nedá takto zdůvodňovat,“ namítá.
S obnovou trati nepočítá ani Správa železniční dopravní cesty. „Vzhledem k tomu, že na této trati chybí objednávka osobní dopravy zhruba od roku 1997, tak Správa železniční dopravní cesty neuvažuje o tom, že by investovala stovky milionů korun do opravy trati, o kterou nemají místní zájem,“ říká mluvčí Marek Illiaš.
Správa železniční dopravní cesty nabídla trať znovu k prodeji. Poprvé o ni nikdo zájem neprojevil. Jestli se ji podaří prodat napodruhé, bude jasné během dvou týdnů.