Policejní regulovčíci soutěžili na nejrušnejší křižovatce v Kutné Hoře
Do Kutné Hory se sjeli takzvaní regulovčíci ze všech koutů republiky na každoroční finálové klání soutěže dopravních policistů. Řidiči i chodci se kvůli tomu museli obejít bez zapnutých semaforů a spolehnout se jen na ruční povely strážců zákona.
Zvuk policejní píšťalky se rozléhal křižovatkou kutnohorské Masarykovy a Štefánikovy ulice asi jako nikdy předtím. Ti dříve narození, kteří procházeli kolem, si často vzpomněli na dobu zhruba před 50 lety, kdy policejní regulovčíci byli na rušných křižovatkách vidět téměř každý den.
„Směrodatné je, aby řidiči, co přijíždějí k nám, vůbec pochopili naše pokyny. Zohledňuje se městská hromadná doprava, aby to nevázlo,“ vysvětluje jeden z finalistů republikového klání, František Glogovský z dopravního inspektorátu v Mostě.
Do Kutné Hory se sjelo 28 vítězů krajských kol, za každý region dva.
„Dálniční oddělení zrovna neřídí tak často křižovatky, takže pro mě jako osobu je to samozřejmě adrenalin,“ říká Jan Škvára z dálničního policejního oddělení v Mirošovicích.
Pohled do okýnek mnohých projíždějících vozidel byl jasným důkazem, že řada řidičů není na policisty místo semaforů ani trochu zvyklá. Našli se ale i šoféři, kteří by místo techniky raději vídali na křižovatkách policisty.
„Pro mě křižovatka řízená regulovčíkem byla lepší, protože řidiči kolikrát nerespektují světla, nedají přednost, kdežto tady je opravdu regulovčík může zarazit pokynem, takže je to takové bezpečnější,“ myslí si řidička Blanka Olišarová.
Test z teorie i jízda zručnosti
Miroslav Šimeček z Policejního prezidia přijel tentokrát do Kutné Hory jako rozhodčí. Během hodnocení sledoval třeba pokyny a pohyb soutěžích v křižovatce nebo to, jak regulovčíci reagují na někdy neukázněné chodce.
„Může tam i utéct nějaký chodec, to znamená, že chodec přechází v době, kdy pro něj policista dává signál stůj. Takže už je potom na policistovi, aby si toto ohlídal,“ vysvětluje Šimeček.
Kromě řízení dopravy museli regulovčíci projít i teoretickým testem a nevšední jízdou zručnosti.
„Jízda zručnosti je otázka bezpečného a přesného ovládání vozidla, vyhýbání mezi kužely, couvání na dané místo a podobně,“ říká ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.
Všechny tři disciplíny pak rozhodly o letošním králi křižovatek. Pomyslné zlato si z Kutné Hory odvezl Pavel Martinek, který reprezentoval barvy Pardubického kraje.