Praha uvažuje o pozastavení stavby Blanky, tunel by to znovu prodražilo
Stavba tunelového komplexu Blanka se komplikuje, a dokonce hrozí, že se úplně zastaví. Praha dluží přes miliardu a půl dodavatelům, protože stále neví, které faktury ještě smí proplatit, aby neporušila zákon. Magistrát navíc ještě ani neobjednal vypracování provozní dokumentace, bez které není možné tunel Blanka otevřít. Místo toho si město nechalo spočítat, kolik by stálo pozastavení projektu. Možné ztráty vychází ve stamilionech.
Studie, kterou zadal pražský magistrát firmě IBR Consulting, odhaduje náklady na zakonzervování Blanky až na 418 milionů korun. Na dalších až 112 milionů by pak každý další měsíc přišly nutné provozní náklady, potvrzuje to mluvčí hlavního dodavatele stavby firmy Metrostav František Polák.
„Kdyby se to stalo, je to technicky velice nepříjemné, protože tam vznikají ohromné škody nejen na vlastních pracích, které by nebyly dokončeny, ale samozřejmě kdyby ta stavba byla zastavena, bude potřebovat trvalé provozní náklady - hlídání, čerpání, větrání… Dá se říct, že by škody šly do stamilionů, pokud by to stálo déle, tak to bude miliarda.“
Zastavení prací by tak stálo mnohem víc než provoz tunelu, za který má Praha platit kolem dvou set milionů ročně. Kromě toho se komplikuje také spolupráce se subdodavateli, kterým Metrostav nemůže platit.
Praha uvažuje o tom, že by pozastavila stavbu tunelu Blanka, to by přineslo její další prodražení
„Peníze nedostává projektant, takže z něj dostáváme projekty ‚na čestné slovo‘. Bohužel peníze nedostává ani firma, která nás má kontrolovat. To je velice špatné, kontrola být musí. Zatím ji provádějí, ale pokud by oni přestali, tak my stavět nemůžeme,“ dodává Polák s tím, že stavební práce zatím pokračují bez zpoždění, o víkendu by měly začít i na další etapě tunelu na Prašném mostě v Dejvicích.
Metrostav je ale schopen a ochoten kritickou situaci zvládat do konce dubna, kdy Praha slíbila, že začne za Blanku řádně platit. Znovu to potvrdil primátor Bohuslav Svoboda z ODS. Se zakonzervováním stavby ale v podstatě nepočítá. Propočet prý zadal jen pro případ, že se úředníkům nepodaří prověřit faktury v rozmezí dubna až června.
„V současné době jednáme o tom, které faktury můžeme proplatit. Samozřejmě nevíme, co z toho může vyplynout, a proto tento údaj chceme znát, kdybychom se dostali do fáze, že ten problém kategorizace je tak složitý, že nám to neumožňuje dodělat to včas. Ale já věřím, že do dubna bude významná část udělána, to znamená, že problém zaplacení vlastně padne.“
Komplikací nejsou jen dluhy
Dluhy ale nejsou jedinou komplikací, kterou musí Praha v souvislosti s Blankou řešit. Jak napsal server iDnes, rada dosud neobjednala vypracování provozní dokumentace, bez které nemůže být tunelový komplex po dokončení otevřen. Pokud se na materiálech nezačne pracovat co nejdříve, termín zprovoznění Blanky bude opět v ohrožení.
Magistrát nemá jasno ani v kompetencích. Koalice se neshodla, jestli za stavbu Blanky zodpovídá odbor městského investora, a tedy primátor, nebo radní za dopravu Josef Nosek z ODS.
Nejasnosti kolem Blanky se tak staly jedním z hlavních důvodů sporu uvnitř pražské koalice. Opoziční ČSSD navíc vyzvala primátora Svobodu k rezignaci.
„To, že se neproplácejí faktury dodavateli, považuji za naprosto skandální a myslím si, že by z toho měl někdo vyvodit svoji odpovědnost,“ prohlásil bývalý primátorský náměstek pro dopravu Karel Březina z ČSSD, který na celou věc na začátku roku upozornil.
Přestože se dubnové ultimátum blíží, magistrát stále nezná jednoznačnou odpověď na otázku, jestli se bude stavět dál, anebo jestli bude stavba Blanky pozastavena. Koalice o tom prý stále jedná, a proto se nikdo z radních k celé věci vyjádřit nechtěl.