Projekt splavnění Vltavy za miliardy je pod palbou kritiků

Od tohoto víkendu se můžete z Českých Budějovic do Hluboké a nazpátek svézt výletní lodí. Slavnostně se otevřela vodní cesta mezi těmito městy. Pro mnohé lidi jde určitě o zpříjemnění a zpestření pobytu v jižních Čechách. Na druhé straně se najde dost kritiků, kteří říkají, že jde jen o vyhazování peněz. Úsek mezi Hlubokou a Budějovicemi je jen část většího projektu splavnění Vltavy, který má stát miliardy.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Po Vltavě mezi Českými Budějovicemi a Hlubokou nad Vltavou začaly 11. června oficiálně plout lodě

Po Vltavě mezi Českými Budějovicemi a Hlubokou nad Vltavou začaly 11. června oficiálně plout lodě | Zdroj: ČTK

„Nemyslím si, že by zesplavnění Vltavy nic nepřineslo, dovedu si představit zvýšení zájmu o tuto vodní cestu ve formě zvýšeného turistického ruchu, ale stále si musím pokládat otázku, zda poměr ceny a výsledných benefitů je dobrý,“ uvádí hejtman Jihočeského kraje, sociální demokrat Jiří Zimola.

Přehrát

00:00 / 00:00

O projektu splavnění Vltavy mluvili na Radiožurnálu Tomáš Jirsa, senátor za ODS a starosta Hluboké nad Vltavou a Jiří Zimola, hejtman Jihočeského kraje za ČSSD

„O stavbě rozhodl stát, jeho organizace Ředitelství vodních cest. Rozhodnutí bylo vyvoláno tím, že v evropské unii je kapitola peněz na podporu vodních cest. Je potřeba mít na paměti, že Vltava je vodní cestou vedenou v zákoně již od roku 1920. Všechna díla, která byla za 1. republiky i za komunismu na Vltavě budována, byla budována s tím, že jednou bude řeka splavněna. Na všech přehradách proto byla budována taková technická opatření, aby tam jednou mohly být dosazeny potřebné technické prvky,“ argumentuje senátor ODS a starosta Hluboké nad Vltavou Tomáš Jirsa.

Investice podle Jirsy přinese regionu rozkvět, popularitu, zajímavost.

Podle vyjádření Ředitelství vodních cest, které má Jirsa k dispozici, projekt prošel standardním hodnocením ekonomické efektivity a bez pozitivního hodnocení návratnosti investice by na něj ŘVC nedostalo ani evropské ani národní zdroje.

Jirsa nepochybuje, že splavnění Vltavy bude pro lidi atrakcí a upozorňuje na desítky tisíc návštěvníků na Baťově kanálu na Moravě. Zimola si ale myslí, že by peníze, které byly a budou na vltavskou vodní cestu použity, mohly být využity mnohem efektivněji:

„Jde o špatnou situaci místní infrastruktury, například nedostavěnou dálnici D3.“

„To, co bude stát splavnění, za to bychom postavili dva až tři kilometry dálnice, nesouhlasí Tomáš Jirsa a pokračuje:

„Peníze byly Evropskou komisí určeny k využití ve vodní dopravě. Mohly být využity na Baťově kanále, na jezy na Labi, ale určitě ne na dálnice.“

Vltavská cesta má mít údajně i protipovodňový význam. Budou prohloubeny a vyčištěny desítky kilometrů Vltavy. To stojí za to i podle Zimoly. Ten ale projektu vyčítá, že se týká jen lodí do 300 tun a ponorem do 1,5 metru:

„Pod pojmem splavnění Vltavy bych si spíše představil stav, kdy by po ní mohly plout i větší obchodní lodě, které by pomohly vyhnat kamiony z našich přetížených silnic.“

Jan Piroch, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme