Středočeský kraj chce s hlavním městem sjednotit jízdné, lidem by stačil jediný lístek

Po Praze i středních Čechách by mohli lidé už za pár let jezdit s jednou jízdenkou. Obě strany začaly znovu pracovat na sjednocení veřejné dopravy. Ve větších středočeských městech, ve vlacích, autobusech i pražském metru by tak platil stejný odbavovací systém.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Praha hlavní nádraží. Ilustrační foto.

Praha hlavní nádraží. Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec

Každé ráno prochází halou pražského Hlavního nádraží tisíce lidí z Benešova, Nymburka či Berouna. Už několik let sedá do vlaku směr Praha i paní Iveta z Kolína.

„Samozřejmě funguje In-karta, kde si kupuji buď měsíční, nebo týdenní traťovou jízdenku za výhodnou cenu, a pak musím ještě mít Opencard, což pro nás dojíždějící je někdy dost nepříjemné vyřizovat,“ popisuje cestující.

Přehrát

00:00 / 00:00

O plány na sjednocení hromadné dopravy v Praze a středních Čechách se zajímala Anna Königsmarková

Naráží tak na pravidelné fronty u pokladen. Věří, že jediná jízdenka by jí ušetřila čas a snad i peníze.

„Pokud bychom místo dvou mohli vyřizovat jednu kartu, budeme jedině rádi. Pokud to bude mít i finanční efekt, že to bude levnější, bude ještě lépe,“ dodává paní Iveta.

Celý plán je relativně na začátku. Obě strany se musí především dohodnout na tom, kdo bude společnou dopravu koordinovat.

„Určitě je shoda v tom, že by dopravu měl organizovat jeden subjekt, který by zastřešoval celou koordinaci jak jízdních řádů, tak smluv s dopravci. Ale to ještě bude předmětem jednání, který konkrétní subjekt by to měl být. Logicky by to mělo být tak, že by na činnost tohoto koordinátora měly mít vliv jak Praha, tak Středočeský kraj a možná i některé významné města a obce kraje,“ říká Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid, která v Praze a okolí organizuje hromadnou dopravu.

Páteří systému by podle něj měly být vlaky. „Protože železnice je páteřním systémem pro celý kraj, má v kraji nejhustší síť vůbec v celé republice, tak je logické, aby se právě železnice stala páteří integrované dopravy a autobusy na ní navazovaly,“ dodává Drápal.

Kraj chce mít systém připravený do roku 2019

Termín spuštění společného jízdného zatím není definitivní. Do roku 2019 ale musí Středočeský kraj vypsat výběrová řízení na dopravce na všech svých autobusových linkách. Do té doby by měl být systém připravený, říká náměstek hejtmana pro oblast dopravy Miloš Petera z ČSSD.

„Co bychom určitě chtěli, aby se nová výběroví řízení připravovala jako celek i s Prahou. Věřím tomu, že se nám to podaří,“ nastínil Petera.

Praha i Středočeský kraj předpokládají, že na společném systému ušetří. Peníze by pak mohly vložit do modernizace vozového parku, tratí i silnic.

Anna Königsmarková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme