U Ejpovic na Plzeňsku se začnou razit nejdelší železniční tunely v Česku
U Ejpovic na Plzeňsku začne na konci ledna stavba nejdelších železničních tunelů v České republice. Jsou součástí koridorové trati mezi Prahou a Plzní, budou mít 4150 metrů a dokončené mají být v roce 2017.
Podle Marka Iliaše ze Správy železniční dopravní cesty se tak výrazně zkrátí cestování mezi Prahou a Plzní.
„Bude to na trase Praha – Plzeň zhruba 20 minut. Hlavně bude cesta pohodlnější, přímější, rychlejší, tišší. Tunely budou mít 4150 metrů a už dnes počítáme s tím, že tam vlaky v budoucnu budou moci jezdit až 200 kilometrovou rychlostí.“
O nejdelším železničním tunelu v Česku mluvil v Ranním interview Radiožurnálu Marek Iliaš ze Správy železniční dopravní cesty
Tunel vybuduje speciální razicí štít. Obří zařízení vážící 1800 tun prorazí pod vrchy Homolka a Chlum dva čtyřkilometrové tubusy na novém koridoru mezi Plzní a Rokycany.
Více než 110 metrů dlouhý razicí štít nechali stavaři vyrobit v Německu. Dnes si ho mohli zájemci prohlédnout přímo na staveništi, u východního portálu tunelů mezi obcemi Kyšice a Dýšina.
Zájem byl veliký. Prohlídku si nenechaly ujít tisíce lidí. „Nejvíc je zajímá stroj, jeho chod a funkce. Kolik lidí to obsluhuje, jaký bude postup, v jaké rychlosti. Nejčastější dotaz je, jestli bude druhý tunel ražený od Plzně nebo ne,“ říká vedoucí ražby Štefan Ivor.
Trať Plzeň - Rokycany bude součástí páteřní transevropské dopravní sítě a vnitrostátního železničního koridoru, který vede z Prahy přes Plzeň a Cheb až na státní hranici s Německem.
Dosud nejdelší železniční tunel v ČR je Březenský u Chomutova, který měří 1758 metrů. O 11 metrů kratší tubus je na Špičáku u Železné Rudy.