V Praze letos přibudou dobíjecí stanice pro elektromobily
Praha bude spolupracovat s energetickými společnostmi na rozvoji elektromobilové dopravy. Primátor hlavního města Bohuslav Svoboda dnes podepíše memorandum o spolupráci s dodavateli elektrické energie v České republice PRE, RWE, ČEZ a E.ON. Cílem pilotního projektu ‚Praha elektromobilní‘ má být posouzení možnosti nasazení elektromobilů v rámci běžné agendy hlavního města.
V letošním roce se má na území Prahy zprovoznit 22 dobíjecích stanic pro elektromobily. 15 má být veřejných a 7 neveřejných, řekla Českému rozhlasu koordinátorka projektu ‚Praha elektromobilní‘ a zastupitelka Andrea Vlásenková.
„Očekávám, že po podpisu tohoto memoranda dojde ze strany energetických společností k nabídce zápůjčky vozidel, skútrů či elektrokol nebo na druhé straně k zápůjče a vystavení nových nabíjecích stanic, které jsou potřebné pro zahájení provozu těchto elektromobilů v Praze,“ dodala.
Koordinátorka projektu 'Praha elektromobilní' Andrea Vlásenková ve Světě o deváté Rádia Česko
Nyní už jezdí pražský elektromobil v zoologické zahradě, další pro potřeby záchranné služby. Praha chystá opatřit elektromobily městským částem. „Mají ukázat Pražanům, že se dá ve městě používat bezemisní doprava a zároveň se infrastrukturálně připravíme na další vývoj,“ vysvětluje Vlásenková.
Původně se plánovalo, že bude na nákup elektromobilů vyčleněno 25 milionů korun, přičemž obchod měla mít v režii společnost Tili, která je autorem pilotního projektu. Nakonec ale Praha převedla pravomoci na město a zároveň snížila sumu na nákup na 10 milionů korun.
Vlásenková upozorňuje, že zlevnění projektu neznamená jeho ochuzení. „Rozhodli jsme se učinit projekt bez prostředníka a hodláme vlastními personálními i finančními prostředky projekt táhnout plnohodnotně v rukách hlavního města Prahy. Například jsme zjistili, že přímým jednáním s energetickými společnostmi získáme jako partner výhodné podmínky, například formou pronájmu nebo i daru.“
Dobíjecí stanice budou rozmístěny v rámci městských částí, které se vyjádřily v anketě, jestli se chtějí zúčastnit a kde by chtěly mít dobíjecí stanici umístěnou. Nebudou ošizeny ani městské části na kraji Prahy.
„Pro nás jsou vzorem Vídeň, Paříž, Londýn a Amsterdam. Každé město zvolilo trochu jinou strategii takzvaných pobídek pro účastníky provozu, kteří zvolí tento typ dopravy, a my čerpáme jejich zkušenosti – například počáteční dobíjení zdarma nebo dobíjení na parkovištích nákupních center či úřadů,“ přibližuje Vlásenková.