V Praze letos přibudou dobíjecí stanice pro elektromobily

Praha bude spolupracovat s energetickými společnostmi na rozvoji elektromobilové dopravy. Primátor hlavního města Bohuslav Svoboda dnes podepíše memorandum o spolupráci s dodavateli elektrické energie v České republice PRE, RWE, ČEZ a E.ON. Cílem pilotního projektu ‚Praha elektromobilní‘ má být posouzení možnosti nasazení elektromobilů v rámci běžné agendy hlavního města.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Praha má své první nabíjecí stanice pro elektrovozidla. V garážích pražských obchodních center Chodov a Černý Most.

Praha má své první nabíjecí stanice pro elektrovozidla. V garážích pražských obchodních center Chodov a Černý Most. | Foto: Filip Jandourek

V letošním roce se má na území Prahy zprovoznit 22 dobíjecích stanic pro elektromobily. 15 má být veřejných a 7 neveřejných, řekla Českému rozhlasu koordinátorka projektu ‚Praha elektromobilní‘ a zastupitelka Andrea Vlásenková.

„Očekávám, že po podpisu tohoto memoranda dojde ze strany energetických společností k nabídce zápůjčky vozidel, skútrů či elektrokol nebo na druhé straně k zápůjče a vystavení nových nabíjecích stanic, které jsou potřebné pro zahájení provozu těchto elektromobilů v Praze,“ dodala.

Přehrát

00:00 / 00:00

Koordinátorka projektu 'Praha elektromobilní' Andrea Vlásenková ve Světě o deváté Rádia Česko

Nyní už jezdí pražský elektromobil v zoologické zahradě, další pro potřeby záchranné služby. Praha chystá opatřit elektromobily městským částem. „Mají ukázat Pražanům, že se dá ve městě používat bezemisní doprava a zároveň se infrastrukturálně připravíme na další vývoj,“ vysvětluje Vlásenková.

Původně se plánovalo, že bude na nákup elektromobilů vyčleněno 25 milionů korun, přičemž obchod měla mít v režii společnost Tili, která je autorem pilotního projektu. Nakonec ale Praha převedla pravomoci na město a zároveň snížila sumu na nákup na 10 milionů korun.

Vlásenková upozorňuje, že zlevnění projektu neznamená jeho ochuzení. „Rozhodli jsme se učinit projekt bez prostředníka a hodláme vlastními personálními i finančními prostředky projekt táhnout plnohodnotně v rukách hlavního města Prahy. Například jsme zjistili, že přímým jednáním s energetickými společnostmi získáme jako partner výhodné podmínky, například formou pronájmu nebo i daru.“

Dobíjecí stanice budou rozmístěny v rámci městských částí, které se vyjádřily v anketě, jestli se chtějí zúčastnit a kde by chtěly mít dobíjecí stanici umístěnou. Nebudou ošizeny ani městské části na kraji Prahy.

„Pro nás jsou vzorem Vídeň, Paříž, Londýn a Amsterdam. Každé město zvolilo trochu jinou strategii takzvaných pobídek pro účastníky provozu, kteří zvolí tento typ dopravy, a my čerpáme jejich zkušenosti – například počáteční dobíjení zdarma nebo dobíjení na parkovištích nákupních center či úřadů,“ přibližuje Vlásenková.

Igor Maňour, Ladislav Dvořák, Zbyněk Zykmund, Lucie Maňourová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme