„Někdy je čas se kontrolovat a nic neříct, ale neměli bychom to dělat pořád. Když nic neřekneme, budeme možná příjemní pro lidi okolo, ale bude to škodit nám,“ říká psycholožka Barbora Downes.
„Svět nebude vždycky jenom příjemný. Skvělé je, když se na to trochu připravím. Je to trénink pro pocity zklamání a nespravedlnosti,“ říká psycholožka Babora Downes o zklamání ze vztahu s učitelem.
Strach, vztek nebo třeba smutek – i to může být důvod, proč někdo začne ubližovat sám sobě. Sebepoškozování často provází pocity viny, upozorňuje psycholožka Barbora Downes.
„Dospělí si hodně přejí, aby děti vycházely s jejich novým partnerem. Příchod nového člověka ale málokdy bývá idylický, nebývá je to pohodový skvělý vztah od začátku,“ říká psycholožka Barbora Downes.
„Na internetu je mnohem větší prostor pro neupřímnost nebo falešnost. Víme, že holky a kluci i dospělí utíkají k virtuálním kamarádstvím, když se jim nedaří v těch skutečných,“ říká psycholožka.
„Slyšet potlesk je opojné a je to přirozené. Proto je tak lákavý i svět vlogů a sociálních sítí,“ říká psycholožka. Opojné může být i to, že influencery sledujeme.
„Často si holky a kluci myslí, že jde jenom o to, jak se chová ten jeden spolužák. Jenže ono záleží i na tom, jak se chovají ostatní. Tato přihlížející většina hraje velikou roli,“ vysvětluje Downes.
„Mít koníček je způsob, jak se naučit vycházet s ostatními, protože si musíme vydobýt svoje místo na slunci v kolektivu. Je to trénink toho, jak si dovedeme poradit se vztahy,“ vysvětluje psycholožka.
Nový školní rok pro děti znamená, že mají příležitost poznat něco nového. „I kdybych pak zjistil, že mě to tak úplně nebaví, stejně je to příležitost zjistit něco o sobě,“ říká psycholožka.
Porovnávat, kdo pojede na hezčí dovolenou, podle psycholožky Barbory Downes nikam nevede. „Srovnávání se, to je zdroj utrpení. Nezapomeňte na to, že ti druzí se taky snaží vytahovat.“
„Když rodiče řeknou ‚nemohl bys mít lepší známku jako sestra?‘, chtějí, abychom si řekli ‚sakra, já to taky dokážu!‘. Ale bohužel se v nás spíš uloží komentář: ‚Aha, jsem mnohem horší než sestra‘.“
„Je dobré nesoustředit se na samotný výsledek, ale na to, jestli jsem pro něj udělal maximum,“ radí psycholožka Downes dětem, jak v sobě probudit motivaci. Jinak budou zavaleny strachem a nervozitou.