Umělá inteligence jako fanoušek. Automatická kamera se díky ní učí mít ‚cit pro fotbal‘
Automatický kameraman by malým fotbalovým klubům mohl usnadnit analýzu a streamování zápasů. Stačí k tomu kamera a speciální software, který pro svou diplomovou práci vytvořil student Masarykovy univerzity a zabodoval s ním v celostátní soutěži diplomek IT Spy. Umělou inteligenci naprogramoval tak, aby sama plynule sledovala pohyb míče po hřišti.
„Vlastně jsem té kameře dodal jakýsi cit pro fotbal – sama si umí najít, co se právě děje zajímavého, a sama je schopna si to přibližovat a otáčet se za tím,“ popisuje Attila Zsíros, dnes už absolvent Fakulty informatiky brněnské Masarykovy univerzity.
Poslechněte si reportáž Evy Kézrové o diplomním projektu automatické virtuální fotbalové kamery
Software Automatické virtuální fotbalové kamery vytvořil v rámci své diplomové práce a v soutěži IT Spy za ni získal Cenu veřejnosti. Teď mi na notebooku ukazuje, co jeho fotbalový AI fanoušek umí.
Sleduj míč a nezapomeň na hráče
„Kameru jsme si položili na tribunu zhruba ve středu stadionu, aby zabírala celé hřiště. Nyní se díváme na situaci, kdy brankář přihrává dlouhou přihrávku svému spoluhráči skoro přes půlku hřiště. Ten se pak rozběhne a zakončí gólem,“ popisuje výchozí situaci.
„Vidíme, že kamera dokázala díky sledování míče a celkové dynamiky zápasu, tedy že většina hráčů se pohybuje tím směrem, zachytit do záběru i gól.“
Kamera navíc vše zaznamenala velice plynule, jako by ji ovládal normální kameraman, který sleduje hru a švenkuje s ní podle toho, jak se hra vyvíjí. Software totiž umí i předvídat, kam se bude míč v nejbližších sekundách pohybovat, a tak si záběr nastaví v předstihu, aby měl jistotu, že gól zachytí.
A to je věc, kterou většina stacionárních kamer na hřištích neumí. Zvláště pokud mají natáčet nebo přenášet fotbalový zápas, který má svá specifika.
Změní se fotbalové mistrovství světa kvůli klimatické krizi? Studie žádá větší ochranu hráčů i fanoušků
Číst článek
Příležitost pro malé kluby
„Brankář například vykopne míč poměrně vysoko, ale kameraman ho nesleduje vertikálně, jen snímá hřiště a čeká, kam míč dopadne,“ vysvětluje odborník na počítačové vidění a konzultant Zsírosovy diplomky Miroslav Krajíček, proč je potřeba software naučit, aby za každou cenu vždy nesledoval míč, ale občas dal přednost dění na hřišti.
Podle něj je systém vhodný pro malé kluby, které nemají tolik peněz pro profesionální záznam zápasů.
„Snažili jsme se software udělat co nejvíc nezávislý na kameře, uživatel si tedy podle svého rozpočtu může vybrat kameru, jakou chce,“ naznačuje. „A rozhodli jsme se nechat zdrojový kód otevřený, je tedy možné jej dále integrovat, rozšiřovat a tak podobně. Samozřejmě v rámci licence, pod kterou byl zdrojový kód licencován.“
Snímá hru, ne detaily
Volně přístupná data využil Attila Szíros i při vývoji softwaru. Na notebooku mi teď pouští stejnou herní situaci jako na začátku, ovšem očima umělé inteligence. Na hřišti vidím veliký obdélník a v něm běhající obdélníčky a míč coby červenou tečku.
„Podle toho obdélníku, která zabírá všechny hráče, si kamera nastavuje zoom, míru přiblížení. Ty obdélníčky jsou vlastně detekce hráče a ta červená tečka je ideální střed, kam se má kamera přibližovat,“ vysvětluje diplomant.
Software si pak vyzkoušel na utkání trnavských fotbalistů a srovnal jeho výkon s výstupem profesionálního kameramana.
„Podobalo se to asi z 35 procent. Ale je třeba brát v úvahu, že kameramani velmi rádi přibližují a natáčejí detaily. Já jsem se zaměřoval spíš na taktický pohled, který zabírá raději více hráčů a méně detailů,“ dodává Attila Szíros.
Vedle analýzy hry se software dá po připojení na internet využít i pro živé streamování zápasů.