Olympijský deník: Zpočátku slabina, teď chlouba. Dopravní systém funguje v Pchjongčchangu na jedničku
Korejci slibovali, že jejich olympiáda dokáže, jak dobře má země zvládnutý dopravní systém. V prvních dnech sice chyběly autobusy a účastníci se báli, že doprava bude ve skutečnosti tou největší slabinou, ale teď je všechno jinak. A pořadatelé slyší chválu ze všech stran.
Ve dne, v noci stojí v širokých ulicích Kangnungu moderní, velké autobusy. Přes den najíždějí v desetiminutových intervalech na zastávky a rozvážejí novináře i olympioniky na jednotlivá sportoviště.
Olympijský deník: Knihovnu, koncerty, výstavy. I to nabízejí pořadatelé účastníkům olympiády
Číst článek
„Ze začátku se ty desetiminutové intervaly nedodržovaly a někdy prostě ten autobus nejel. Urgovali jsme to a teď už je všechno perfektní. Podívejte se na ten luxus," pochvaluje si kanadský novinář Bryan.
V dobře vytopeném autobusu nás sedí všehovšudy sedm a míříme k hokejové hale, kde se zatím tak daří českým hokejistům.
„Pracuji v sedmihodinových směnách a střídáme ranní a odpolední směny. A také linky se mění. Jeden den jezdím třeba k hokejové hale, další den k mezinárodnímu vysílacímu centru," vysvětluje Radiožurnálu korejský řidič autobusu Jong Bom.
Cestu mezi pobřežním Kangnungem a horským Pchjongčchangem zvládají autobusy po dálnici za 40 minut. Tedy pokud neskončí víc soutěží najednou a nevytvoří se vyhlášené, jihokorejské dopravní zácpy.
„I sportovci už v nich občas zůstanou stát. Ale to prostě k tak velkému turnaji patří. Korejci to zvládají perfektně. To se s Riem nedá vůbec srovnat," říká Matheew, americký časoměřič, který si s dopravou užil své před dvěma lety v Brazílii.
A tak jedinou nástrahou je to, že občas se člověk v autobusu zapovídá, svojí zastávku přejede a protože linky vedou jako okružní, skončí zase tam, kde nastupoval. Ale korejští řidiči vás většinou ani z autobusu nevyženou, jednak je venku mráz a hlavně - za deset minut přeci vyjíždějí znovu.