Zemřel šestinásobný dakarský vítěz Karel Loprais, legendě českého motorsportu bylo 72 let
Ve věku 72 let zemřel šestinásobný vítěz kategorie kamionů na Rallye Dakar a jeden z nejúspěšnějších závodníků historie slavné soutěže Karel Loprais. Radiožurnálu informaci potvrdil jeho bratr Pavel.
Karel Loprais se na dakarské rallye představil poprvé v roce 1986 a o dva roky později si připsal premiérové vítězství. Všechny triumfy, poslední v roce 2001, vybojoval za volantem kamionu Tatra, s jinou značkou v legendárním závodě nestartoval. Naposledy se na Dakaru představil v roce 2006, kdy rallye nedokončil.
„Opustil nás muž, který obecně šetřil slovy a ještě méně mluvil sám o sobě. Přesto si svými činy, úspěchy, chováním, jednáním, vystupováním, přístupem k životu, ale i typickým plaše vypadajícím úsměvem získal úctu, respekt a srdce několika generací svých kolegů, soupeřů, fanoušků motoristického sportu i široké veřejnosti,“ uvedli zástupci rodiny na facebooku.
I díky velkému smyslu pro fair play získal moravský rodák přezdívku „Monsieur Dakar“. Závod v Dakaru jel Loprais celkem devatenáctkrát a v 11 případech stál na stupních vítězů. Se závoděním se rozloučil v roce 2006 a později pomáhal synovci Alešovi, který navázal na jeho vášeň pro soutěže i tatrovky.
„Bez Karla by nezačal v České republice ten dakarový boom, díky kterému jsme teď společně s Nizozemskem jednou z velmocí závodu. Je to velmi smutná zpráva, pro nás i zvlášť v tuto dobu, rozpoložení před startem teď nebude úplně dobré. Chtěl bych vzkázat celé rodině a celému týmu upřímnou soustrast,“ sdělil ve vysílání Radiožurnálu závodníka rallye Martin Macík, který se v Saúdské Arábii připravuje na nový ročník slavného závodu.
K závodění se dostal náhodou
Loprais je stále třetím nejúspěšnějším účastníkem Dakaru - vícekrát vyhráli jen Francouz Stéphane Peterhansel (šestkrát mezi motocykly, osmkrát mezi automobily) a Rus Vladimir Čagin (sedmkrát mezi kamiony).
K závodění se přitom Loprais dostal víceméně náhodou, před Dakarem měl zkušenosti maximálně z orientačních soutěží. Během práce v Tatře, kde začínal v 18 letech jako montér a postupně se vypracoval na zkušebního řidiče, ale získal pověst schopného šoféra. A znal dokonce poušť.
„V Libyi a Angole jsme testovali nákladní tatrovky, nové modely 815. Jezdili jsme po okrajích pouště, dělali srovnávací testy. Ale do vysokých písečných dun nás zahnali až při závodě,“ vzpomínal.
V roce 1985 se dostal mezi řidiče, kteří testovali automobil pro dakarskou rallye a o rok později už seděl za volantem jedné ze dvou závodních šestikolových tatrovek. A na další dvě dekády se účast na Dakaru stala Lopraisovým osudem.
Za své výkony si otec dvou synů a milovník veteránů vysloužil řadu ocenění, v roce 2000 byl spolu s Františkem Šťastným vyhlášen vítězem hlasování o českého automobilového a motocyklového závodníka století. V roce 2017 mu prezident udělil medili Za zásluhy.
Úspěchy Karla Lopraise
- šestinásobný vítěz Rallye Dakar v kategorii kamionů (1988, 1994, 1995, 1998, 1999 a 2001)
- čtyřikrát druhý (1987, 1996, 2000 a 2002) a jednou třetí (1992)
- šesté místo v absolutním pořadí Rallye Dakar (1994)
- druhé místo v závodě Paříž-Moskva-Peking (1992)
- vítěz hlasování o Českého automobilového a motocyklového závodníka století spolu s Františkem Šťastným (2000)
- trojnásobný vítěz ankety Zlatý volant v kategorii rallye (1992, 1996 a 1999)
- držitel Ceny Zdeňka Vojtěcha za přínos motoristickému sportu (2006)
- držitel medaile Za zásluhy, státního vyznamenání České republiky (2017)