Nejvypjatější závěrečné závody formule 1: Vettelovy výhry, filmoví ‚Rivalové‘ a Massovo zklamání
Závěr letošní sezony formule 1 se odehraje podle dramatického scénáře, oba aspiranti na titul mají před posledním závodem v Abú Zabí totožný počet bodů. Duel Maxe Verstappena a Lewise Hamiltona přináší něco, co fanouškům motosportu v posledních letech chybělo - drama v závěrečném závodě. Napínavých finále ale formule 1 ve své historii nabídla mnoho. Nabízíme pět vybraných dramatických momentů, kdy o titulu rozhodovalo pár bodů.
1. Vettelův comeback (2012)
Oba stále závodí na nejvyšší úrovni, místa na stupních vítězů ale Sebastian Vettel a Fernando Alonso přenechali mladší generaci. V roce 2012 ale soupeřili o titul do posledního závodu, který se jel na okruhu Interlagos v Brazílii.
Havárie, nadávky a penalizace. Šest zásadních momentů souboje Verstappena s Hamiltonem
Číst článek
Vettel ze stáje Red Bull měl před posledním závodem slušný náskok 13 bodů na Alonsa z Ferrari a mířil za ziskem třetího po sobě jdoucího titulu mistra světa. Hned první kolo závodu ale ukázalo, že půjde o složitější záležitost, než si Němec představoval. Brzy po startu se totiž přimotal ke srážce vozů, která vyřadila ze závodu Sergia Pereze a Bruna Sennu. Vettel byl rázem poslední a Alonso si jel pro celkové vítězství.
Pilot Red Bullu se ale opřel do pedálů a na promáčené dráze v Brazílii si dojel pro šesté místo. To stačilo na zisk mistrovského titulu. Alonso sice dojel druhý, ale v celkovém pořadí šampionátu zůstal za Vettelem o 3 body.
2. ‚Rivalové‘ Lauda a Hunt (1976)
Jedna z nejslavnějších sezon formule 1 přinesla tak silný příběh, že podle něj vznikl i oceňovaný film Rivalové z roku 2013. Souboj německého pragmatika Nikiho Laudy a anglického bouřliváka Jamese Hunta poznamenala v průběhu sezony nehoda, při které Lauda utrpěl vážné popáleniny.
Když v nemocnici ale viděl, jak postupně ztrácí náskok na svého anglického soka, vrátil se na závodní dráhu. Závěrečný závod v Japonsku provázel silný déšť a Laudovi stačilo dojet závod před Huntem.
Němec ve Ferrari ale v průběhu závodu stejně jako několik dalších závodníků odstoupil kvůli nebezpečným podmínkám. Hunta, který měl na dráze také problémy, ale nečekalo nic jednoduchého a až v posledních kolech dokázal ve svém McLarenu dosáhnout kýženého pátého místa, které mu zajistilo titul mistra světa o jediný bod před Laudou.
3. Čtyři aspiranti na titul (2010)
Sezona 2010 byla historická, protože třiadvacetiletý Sebastian Vettel se stal nejmladším světovým mistrem formule 1. Bezprecedentní byla ale i situace před posledním závodem v Abú Zabí, do něhož šli poprvé v historii čtyři jezdci s šancí na titul.
Mistrovství vedl Fernando Alonso, 8 bodů za ním byl Mark Webber z Red Bullu a o dalších 7 bodů níže jeho týmový kolega Vettel. Matematickou šanci na titul měl i Lewis Hamilton z McLarenu, který ale ztrácel propastných 24 bodů.
Alonsovi k jistotě titulu stačilo umístit se na prvních dvou místech, ale jízda se mu zkomplikovala, když uvízl za Vitalijem Petrovem. To Vettelovi dalo šanci, kterou beze zbytku využil a dojel na prvním místě. Kuriozitou je, že se ten moment Vettel dostal do čela šampionátu poprvé v sezoně. Načasování ale nemohlo být lepší. Alonso dojel sedmý a šance na celkovou výhru mu unikla o 4 body.
Závod formule 2 přerušila vážná nehoda, Fittipaldiho vnuk z české stáje naboural do stojícího vozu
Číst článek
4. Mansellova pneumatika (1986)
Finále sezony 1986 bylo pro lídra závodu Nigela Mansella jízdou na horské dráze. Aby uhájil vedoucí pozici před týmovým kolegou z Williamsu Nelsonem Piquetem a Alainem Prostem z McLarenu, musel dojet minimálně třetí.
Velká cena Austrálie se pro něj ale nevyvíjela dobře, nepovedený start ho odsunul na čtvrtou příčku. Když ale vedoucí Keke Rosberg musel odstoupit ze závodu kvůli defektu, Mansellova naděje se vrátila, jelikož se automaticky posunul na třetí místo.
Žádný „happy end“ pro fanoušky Williamsu se ale nekonal. Mansellovi v nejvypjatějším momentě roku explodovala pneumatika a pro titul si dojel Alain Prost. Francouz svého soka překonal o 2 body.
5. Poslední kolo, poslední zatáčka (2008)
Většina fanoušků motosportu si při otázce, jaká sezona F1 měla nejdramatičtější konec, nejspíše vzpomene na souboj Lewise Hamiltona a Felipeho Massy z roku 2008. Hamilton měl náskok sedmi bodů, dějištěm posledního závodu ale byl okruh Interlagos v Massově rodné Brazílii.
Za mohutné podpory fanoušků odjel Massa skvělý závod, a když projížděl cílovou rovinkou, vítěznými gesty slavil titul mistra světa, Hamilton totiž dojížděl až na šestém místě. Oslavy v táboře Ferrari ale trvaly jen pár desítek sekund.
Do konce závodu zbývalo jen několik zatáček, Hamilton ale dokázal v té poslední předjet Tima Glocka, díky čemuž o pouhý bod překonal Massu. Prezident Ferrari Luca di Montezemolo byl z vypjatého závěru závodu tak naštvaný, že údajně rozmlátil svou televizi.