Formule 1 se po pěti letech vrátí do Číny. Novinkou jsou také zkrácené sprinty a vyšší počet motorů

Vybrané závodní víkendy mistrovství světa vozů formule 1 čtvrtým rokem zpestří takzvaný sprint. Letos ho ale budou diváci sledovat v trochu jiném formátu. Po úterním jednání to oznámila komise formule 1.

Londýn Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vůz aktuálního mistra světa Formule 1 Maxe Verstappena

Vůz aktuálního mistra světa Formule 1 Maxe Verstappena | Foto: Jakub Porzycki | Zdroj: Profimedia


Nové sprinty budou zkrácené závody na 100 kilometrů, což je asi třetina běžné Grand Prix. Jezdci za ně dostávají i snížený počet bodů do hodnocení mistrovství světa, bodovat bude prvních osm závodníků v cíli.

Změna se týká rozvržení víkendů, které sprint zahrnují. V minulém ročníku se v pátek jela kvalifikace na nedělní závod a mezi ně byl v sobotu vložený takzvaný rozstřel, tedy zkrácená kvalifikace, která určila pořadí na startu sprintu, a ten samotný se jel pár hodin po tom.

Spojení Hamilton a Mercedes ve formuli 1 po sezoně skončí, sedminásobný mistr světa míří do Ferrari

Číst článek

Nyní se rozstřel přesouvá na pátek a sprint na dřívější sobotní čas, následovat bude kvalifikace a v neděli pak hlavní Grand Prix. Formule 1 si od tohoto kroku slibuje, že se tím víc oddělí aktivity spojené se sprintem od hlavního závodu.

Od zavedení v roce 2021 byl sprint pokaždé součástí Grand Prix Brazílie - a letos tomu nebude jinak. Potřetí se pojede v Rakousku, podruhé pak v americkém Austinu a v Kataru.

První zkrácený závod uvidí diváci v květnu v Miami a také v Číně, která se do kalendáře vrací po pěti letech.

Komise formule 1 také odsouhlasila zvýšení maximálního povoleného počtu pohonných jednotek na jednu sezonu - tedy motoru a přidružených komponentů - ze tří na čtyři. To se stalo už v průběhu minulého roku.

Otázka udržitelnosti

To je krok zpátky s ohledem na udržitelnost sportu, ale změna je daná rostoucím počtem závodů v jednom roce. Letos jich bude rekordních 24 a nároky na výdrž součástek byly příliš přísné. V mnoha závodech tak mohli diváci vídat velký počet penalizací kvůli překročení limitu.

Další drobná změna se týká předjížděcího systému DRS, který závodníci mohli dosud využívat od třetího kola po startu nebo po případném restartu závodu, nově to bude od druhého kola.

Všechny změny ještě musí posvětit Světová rada motorsportu, formule 1 jí bude prezentovat své návrhy 28. února.

Kryštof Kousal Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme