Rallye Dakar: Loprais by se bez dne volna klidně obešel
Desítky závodních strojů zůstaly při včerejší sedmé etapě Rallye Dakar přes noc v poušti. Pokud se jim do dnešního večera podaří dojet do cíle v bivaku v chilském Copiapu, kde má dnes dakarský konvoj den volna, mohou pokračovat v závodě.
Pořadatelé se při stavbě dakarské trasy drží nepsaných pravidel. Jedno z nich říká, že etapa před dnem volna má být extrémně náročná.
V předchozích šesti etapách vypadla z nejtěžší rallye světa bezmála stovka strojů z původních čtyř set čtyřiceti tří. A z těch, co zbyly, plná třetina nebyla ještě ve 22 hodin při sedmé etapě v cíli.
Někomu se podařilo za tmy dorazit, jiní prostě museli v poušti Atacama strávit noc a nechat boj s dunovými poli na ráno. Jejich výhodu je, že při dni volna mohou přijet do bivaku v Copiapu do dnešních osmnácti hodin, aniž by skončili v soutěži. Přijdou ale o jedinečnou možnost celý den věnovat opravě své motorky, čtyřkolky nebo auta.
Den volna je ale také návštěvním dnem v bivaku, kam proudí davy zástupců sponzorů a taky turistů, kteří zaplatili nehorázné peníze za to, že vidí dakarskou vesnici na vlastní oči. V nažehlených a čistých tričkách a košilích vypadají mezi špinavými a zarostlými mechaniky trochu jako mimozemšťané.
Mezi závodníky najdete ty, kteří se na odpočinek od závodu těší, ale i zastánce názoru, že den volna je zbytečně vyvede z tempa. Tak jako druhého muže aktuálního pořadí kamiónu po polovině Rallye Dakar Aleše Lopraise.
„Já osobně jsem den volna nikdy neměl moc rád, protože člověk dopadne z rytmu. To, co vás do této chvíle nebolelo, vás najednou rozbolí, tělo je navyklé na určitý režim – najednou je den volna a vy můžete začít jakoby nanovo.“
Nanovo to začne zítra osmou etapou s měřeným úsekem dlouhým skoro pět set kilometrů.