Knihkupce rozčílilo, že Němci odmítli reklamaci kola v češtině, tak založil firmu Laurin a Klement

Je to dům v centru Mladé Boleslavi a kdysi v něm bylo knihkupectví. A právě tam zřejmě Václav Klement uvažoval o prvním skutečném moderním motocyklu. Na sklonku devatenáctého století pak společně s Václavem Laurinem skutečně první motorku sestavili.

Mladá Boleslav Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jízdní kolo a jedna z prvních motorek Laurin a Klement ve stálé expozici Muzea Škoda Auto

Jízdní kolo a jedna z prvních motorek Laurin a Klement ve stálé expozici Muzea Škoda Auto | Zdroj: ČTK / Růžička David

Než průkopníci motorismu Laurin a Klement stroj poprvé nastartovali, čekalo je ještě hodně práce. Všechno začalo na mladoboleslavském Staroměstském náměstí v dnes krásně opraveném domě na křižovatce. Kdysi tam bylo knihkupectví Václava Klementa.

Přehrát

00:00 / 00:00

Knihkupce rozčílilo, že Němci odmítli reklamaci kola v češtině, tak založil firmu Laurin a Klement

„Vyučil se knihkupcem a ne úplně oficiálně tady i prodával bicykly,“ přibližuje vedoucí archivu Škoda Auto a historik Lukáš Nachtmann.

„Tady se asi zrodila myšlenka, protože v létě 1894 jezdil na kole značky Germania. A to byla drážďanská firma s pobočkou v Ústí nad Labem. Kolo se mu nějakým způsobem porouchalo, a tak ho poslal se žádostí o opravu česky. Ale napsali mu, že je nezajímá dopis v češtině. To ho rozčílilo a řekl si, že v tomto oboru začne podnikat, že to bude dělat sám a lépe.“

Benzin se kupoval v lékárnách

Roku 1895 se tak zrodila firma Laurin a Klement. První dílnu měli s výhledem na boleslavský hrad. Na počátku výroby sice stály bicykly, ale již v roce 1898 se v továrně začali zabývat výrobou motocyklů.

1:54

Moravskoslezský kraj opraví Muzeum osobních automobilů Tatra v Kopřivnici

Číst článek

První motorku s jednoválcovým motorem představili v listopadu 1899. Tu nastartovali v lokalitě, kde se dnes nachází Škoda Muzeum. Prototyp už asi neexistuje, ale v muzeu mají jednoho zástupce – typ B, která měl jeden a tři čtvrtě koně.

A Michal Velebný z muzea automobilky přidává jednu zajímavost. „Má automatický sací ventil, vačkou ovládaný výfukový ventil a odpařovací karburátor. Benzin totiž v té době vypadal úplně jinak než dnes. Kupoval se na kilogramy v lékárnách.“

Motorky a auta firmy Laurin a Klement a pak i škodovky samozřejmě závodily nebo závodí. První tovární jezdec továrny byl Narcis Podsedníček.

Radek Duchoň, prh Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme