V muzeu v Mladé Boleslavi staví repliku stíhačky Sopwith Pup z roku 1916. Získali i originální motor

Se stavbou věrné a létající repliky historického letounu Sopwith Pup z roku 1916 začalo Letecké muzeum Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi. Anglická stíhačka vzniká podle originální tovární dokumentace a létal s ní i elitní britský válečný pilot Oliver Steward. Tento stroj zároveň jako první přistál na tehdejší letadlové lodi. Informace přináší Český rozhlas Rádio Praha.

Mladá Boleslav Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stíhačka Sopwith Pup

Stíhačka Sopwith Pup | Foto: Stuart Greenhalgh | Zdroj: Profimedia

V muzeu v Mladé Boleslavi už mají originální sedmiválcový americký motor ze třicátých let, který je připravený pro montáž do repliky Sopwith Pup. „Je od firmy Warners Scarab o výkonu 145 koní, který jsme získali od jednoho sběratele v Argentině. Můj syn ho smontoval dohromady,“ popisuje vedoucí leteckého muzea Vladimír Handlík.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si celou reportáž z leteckého muzea v Mladé Boleslavi

Motor je zatím v pomocném rámu. V muzeu ale mají originální fotodokumentaci, podle které se začne replika stavět. „Získali jsme v Anglii původní dokumentaci, ta je do posledního detailu,“ říká Handlík.

V muzeu v Mladé Boleslavi už stejného dvouplošníka mají. Ten je ale o 20 procent menší. Pro jeho velký úspěch se tak rozhodli postavit přesnou kopii. „Je to jednomístná stíhačka, která létala celý rok 1916,“ popisuje Handlík.

Letoun je zelený a na sobě má anglický znak. Uvnitř se nachází nejrůznější vybavení, například rychloměr, otáčkoměr, výškoměr nebo kompas. 

Na Točné se ukázal zrenovovaný Hawker Hurricane. Připomíná československé letce z 310. perutě RAF

Číst článek

Stíhačka Sopwith Pup byla také prvním letadlem, které umělo přistát na letadlové lodi.„V roce 1917 s ním začali Angličani dělat první pokusy o starty a přistání na letadlových lodích. Letadlové lodě byly v podstatě křižníky s prodlouženou palubou, nebyla to klasická obrovská letadlová loď,“ popisuje Handlík.

„Když tam letoun přistával, tak posádka se ho snažila chytit a přibrzdit, aby nespadl přes palubu. Pilot, který jeden den přistál úspěšně, tak druhý den se při stejném pokusu zabil, protože tu palubu přejel, spadl do moře a utopil se,“ dodává.

U konstrukce letadla se začíná žebry, které jsou celodřevěné a hlavním materiálem je vyschlé smrkové dřevo. Na povrch křídel se původně používalo plátno. V současné době se přešlo k modernějším materiálům, jako syntetickému plátnu. Letadlo by poprvé mohlo vzlétnout za dva roky.

Radek Duchoň Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme