V muzeu v Mladé Boleslavi staví repliku stíhačky Sopwith Pup z roku 1916. Získali i originální motor
Se stavbou věrné a létající repliky historického letounu Sopwith Pup z roku 1916 začalo Letecké muzeum Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi. Anglická stíhačka vzniká podle originální tovární dokumentace a létal s ní i elitní britský válečný pilot Oliver Steward. Tento stroj zároveň jako první přistál na tehdejší letadlové lodi. Informace přináší Český rozhlas Rádio Praha.
V muzeu v Mladé Boleslavi už mají originální sedmiválcový americký motor ze třicátých let, který je připravený pro montáž do repliky Sopwith Pup. „Je od firmy Warners Scarab o výkonu 145 koní, který jsme získali od jednoho sběratele v Argentině. Můj syn ho smontoval dohromady,“ popisuje vedoucí leteckého muzea Vladimír Handlík.
Motor je zatím v pomocném rámu. V muzeu ale mají originální fotodokumentaci, podle které se začne replika stavět. „Získali jsme v Anglii původní dokumentaci, ta je do posledního detailu,“ říká Handlík.
V muzeu v Mladé Boleslavi už stejného dvouplošníka mají. Ten je ale o 20 procent menší. Pro jeho velký úspěch se tak rozhodli postavit přesnou kopii. „Je to jednomístná stíhačka, která létala celý rok 1916,“ popisuje Handlík.
Letoun je zelený a na sobě má anglický znak. Uvnitř se nachází nejrůznější vybavení, například rychloměr, otáčkoměr, výškoměr nebo kompas.
Na Točné se ukázal zrenovovaný Hawker Hurricane. Připomíná československé letce z 310. perutě RAF
Číst článek
Stíhačka Sopwith Pup byla také prvním letadlem, které umělo přistát na letadlové lodi.„V roce 1917 s ním začali Angličani dělat první pokusy o starty a přistání na letadlových lodích. Letadlové lodě byly v podstatě křižníky s prodlouženou palubou, nebyla to klasická obrovská letadlová loď,“ popisuje Handlík.
„Když tam letoun přistával, tak posádka se ho snažila chytit a přibrzdit, aby nespadl přes palubu. Pilot, který jeden den přistál úspěšně, tak druhý den se při stejném pokusu zabil, protože tu palubu přejel, spadl do moře a utopil se,“ dodává.
U konstrukce letadla se začíná žebry, které jsou celodřevěné a hlavním materiálem je vyschlé smrkové dřevo. Na povrch křídel se původně používalo plátno. V současné době se přešlo k modernějším materiálům, jako syntetickému plátnu. Letadlo by poprvé mohlo vzlétnout za dva roky.