Avast čelí podezření, že prodával data vedoucí ke konkrétním uživatelům. Česká firma to odmítá

Česká antivirová společnost Avast měla vydělávat miliony dolarů na prodeji uživatelských dat, která lze zpětně vystopovat ke konkrétním lidem. Informují o tom internetové magazíny Motherboard a PCMag. Velkým společnost jako Google, Coca-cola nebo Microsoft měla nabízet údaje až o 100 milionech uživatelích. Avast nepopírá, že jejich data prodává, tvrdí ale, že vše dělá s jejich souhlasem a že údaje jsou anonymní.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Počítač (ilustrační foto)

Ze článků zahraničních médií vyplývá, že data může Avast sbírat i přes antivirový program. Ilustrační foto | Foto: Pexels/CC0 Creative Commons | Zdroj: Fotobanka Pixabay

Avast skrze svůj doplněk pro webový prohlížeč sbírá údaje o pohybu uživatelů na internetu. Například jaké stránky si prohlížejí nebo na co klikají. Data pak prodával přes svou dceřinou společnost Jumpshot, jak psala zahraniční média již loni.

Občanský průkaz, rodný list, rodné číslo. Praha sbírá osobní údaje, ale už nevysvětluje, co s nimi dělá

Číst článek

Avast tehdy tuto praxi přiznal, bránil se ale tím, že všechna data jsou anonymní a nelze je zpětně vystopovat k uživatelům. Podle nového zjištění odborných serverů Motherboard a PCmag tomu ale tak není a data lze dosledovat ke konkrétním lidem.

Data od Avastu anonymně říkají, že někdo třeba v sobotu v šest večer ze svého počítače navštívil nějakou stránku a na něco klikl – třeba že si něco koupil v internetovém obchodě. Ale stále není jasné, kdo nakupuje.

Pokud si ovšem data koupí daný internetový obchod, velmi snadno si dohledá, kdo v danou dobu nakupoval. Když tyto údaje propojí, identitu kupce odhalí.

Chcete svá data sdílet?

Avast v písemném vyjádření tvrdí, že nezískává žádné informace, které by mohly uživatele identifikovat – jako třeba jejich jména, e-mailové adresy nebo kontaktní údaje.

Trvá rovněž na tom, že lidé mohli vždy sdílení dat zastavit. Od poloviny minulého roku se pak začal nových zákazníků ptát, zda chtějí data sdílet. A nyní vyzývá své současné klienty, aby se rozhodli, jestli ke sdílení dat svolí.

10 tisíc za uniklé osobní údaje. Zákazník Mall.cz se u soudu domohl odškodného

Číst článek

Firma také připomíná, že loni v prosinci upravila bezpečnostní doplňky prohlížečů, aby odpovídaly ochraně soukromí, a že údaje z nich už nesdílí s dceřinou společností Jumpshot, která data prodávala. Nicméně z článků zahraničních médií vyplývá, že data může sbírat přes samotný antivirový program.

Avast shromažďoval informace v podstatě o veškerém pohybu na internetu – tedy na co lidé klikají nebo jaké stránky navštěvují. Zahraniční média uvádějí jako příklad třeba to, jaká videa uživatelé sledují na YouTube, jaké profily navštěvují na profesní sociální síti LinkedIn, nebo dokonce jaké pornostránky sledují.

Tyto údaje pak Jumpshot nabízel v různých balíčcích třeba podle různých domén. Klienti si pak mohli třeba koupit „kliky“ uživatelů třeba právě v internetových obchodech.

Akcie společnosti Avast již během úterního obchodování ztratily více než pět procent hodnoty. Avast přitom dosud patřil k nejúspěšnějším firmám na burze, za poslední rok totiž cena jeho akcií vzrostla zhruba o 80 procent.

Jakub Horáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme