Dívky mohou začít vnímat své tělo negativně kvůli TikToku. Stačí ho sledovat osm minut, zjistila studie
Obsah na TikToku může u mladých žen a dívek negativně ovlivnit vnímání jejich vlastního těla. Ukazuje to studie zveřejněná tento měsíc v časopise Plos One. Na TikToku se totiž objevuje i obsah, který podporuje nezdravé hubnutí a podporuje poruchy příjmu potravy. Informuje o tom web Euronews.
Výzkumníci z Charles Sturt University v Austrálii do experimentální studie zahrnuli 273 uživatelek TikToku ve věku 18 až 28 let, které netrpí poruchami příjmu potravy.
Během experimentu výzkumníci rozdělili dívky do dvou skupin. Jedna sledovala sedm až osm minut videa „neutrálního“ obsahu, včetně scén z přírody, videí o vaření, zvířatech a komediálních klipů.
Druhá skupina byla vystavena sedmi až osmi minutám explicitního obsahu o poruchách příjmu potravy. Šlo o videa s mladými ženami, které se omezují v jídle a vtipkují o poruchách příjmu potravy. Studie zjistila, že některé dívky z druhé skupiny začaly negativně vnímat své tělo už po takto krátké době.
Algoritmus TikToku
Na TikTok se výzkumníci podle univerzity zaměřili kvůli „jeho jedinečnému poskytování obsahu na základě algoritmu“. Hlavním rysem algoritmu TikToku je stránka For You, kde se uživatelům zobrazuje nepřetržitý přísun videí přizpůsobených jejich preferencím.
Nenávidí ženy a chodí na plastiky. Jak souvisí TikTok s hnutím incelů?
Číst článek
Algoritmus analyzuje chování každého uživatele v aplikaci, zejména videa, která sleduje nejdéle, která se mu líbí či která sdílí, komentuje nebo opakovaně sleduje.
Podle údajů Evropského institutu pro rovnost žen a mužů vykazují dívky ve srovnání s chlapci horší duševní zdraví. Téměř 47 procent dívek má alespoň jednou týdně psychické potíže - u chlapců je to 34 procent.
Podle Indexu rovnosti žen a mužů z roku 2021 může k těmto problémům významně přispívat nespokojenost s tělem, včetně obav z váhy a fyzického vzhledu. Dřívější zpráva rovněž ukázala silnou souvislost mezi obavami dospívajících dívek o jejich fyzický vzhled a používáním sociálních médií.