První Zuckerbergův příspěvek na sociálních sítích po 11 letech. Meta spustila Threads

Firma Meta Platforms, která vlastní sociální sítě Facebook či Instagram, v noci na čtvrtek spustila textovou síť Threads. Chce s ní konkurovat Twitteru. Aplikace je dostupná ve zhruba 100 zemích světa, nikoliv ale ve státech Evropské unie, a to kvůli nejasnostem týkajícím se využití osobních údajů. Šéf firmy Meta Mark Zuckerberg oznámil, že za prvních sedm hodin se do nové sítě zaregistrovalo deset milionů uživatelů.

San Francisco Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Threads

Aplikace Threads je svým vzhledem i funkčností velmi podobná Twitteru. (ilustrační foto) | Zdroj: Reuters

Uživatele nové platformy uvítal Zuckerberg, jehož první zpráva během pár minut získala několik tisíc „lajků“, což je podle agentury AFP znamením, že nováček na sociálních sítích má za sebou úspěšný start.

6:41

Twitter je digitální domov, nechce se vám opouštět, říká expert o možném odlivu uživatelů sociální sítě

Číst článek

Jak podotýkají média, aplikace Threads je svým vzhledem i funkčností velmi podobná Twitteru. Uživatelé ale mohou psát delší zprávy. Jejich maximální délka může být 500 znaků, zatímco na Twitteru je to pro většinu uživatelů 280. Publikovaná videa mohou mít na nové platformě délku až pět minut.

Přihlášení do Threads je možné přes Instagram. Právě to je podle listu The Wall Street Journal (WSJ) „strategický manévr, který může aplikaci pomoci rychle získat popularitu“. Instagram má totiž měsíčně přes dvě miliardy aktivních uživatelů, zatímco Twitter kolem 364 milionů. Pokud by tedy novou síť, jejíž název se dá česky přeložit jako „Vlákna“, začal používat alespoň zlomek uživatelů Istagramu, mohla by se rychle rozrůst.

Několik minut po spuštění si účty na nové sociální síti založily značky jako HBO a Netflix či celebrity jako Shakira a další známé osobnosti. Je mezi nimi i bývalá provozní ředitelka firmy Meta Sheryl Sandbergová.

Aby si Meta vybudovala uživatelskou základnu, oslovuje influencery na sociálních sítích a láká je do nové aplikace. Vybízí je, aby zveřejňovali příspěvky alespoň dvakrát denně, řekl generální ředitel firmy Influential, která se zabývá marketingem influencerů, Ryan Detert. Někteří z influencerů ve svých prvních příspěvcích poděkovali za předčasný přístup do aplikace.

Mark Zuckerberg start nové sociální sítě podobající se Twitteru oznámil právě i na Muskově platformě. A to formou obrázku.

Od té doby, co loni firmu Twitter převzal Elon Musk, dala řada uživatelů stejnojmenné sítě najevo, že by si přála alternativu. Například německá vláda v pondělí uvedla, že kvůli změnám na Twitteru zvažuje, že přejde na jiné komunikační kanály.

WSJ v týdnu také připomněl, že se Twitter v posledních měsících potýkal s technickými problémy, ztrátou části inzerentů i kritikou, že nedostatečně moderuje obsah. Žádný ze startupů, ať už to je Mastodon, Truth Social nebo Bluesky, se ale zatím neukázal jako skutečný konkurent Twitteru, podotkl také WSJ.

Několik neúspěchů

Historie však firmě Meta příliš nenahrává. Firma v minulosti utrpěla několik neúspěchů při spouštění vlastních napodobenin aplikací - zejména v případě aplikace Lasso, která měla být konkurentem aplikace pro sdílení krátkých videí TikTok. Firma později začlenila nástroj pro krátká videa Reel přímo do Instagramu. Nedávno v rámci snižování nákladů zrušila divizi, která měla za úkol navrhovat experimentální aplikace.

Twitter pokračuje v omezování funkcí pro neověřené uživatele, nově chce zpoplatnit aplikaci TweetDeck

Číst článek

Analytici také upozorňují, že kultura Twitteru zaměřená na zpravodajství se liší od kultury Instagramu, který je více vizuální platformou. Meta se naopak v posledních letech odklonila od zpravodajství a politického obsahu a místo toho doporučuje lehčí obsah ve videích. Společnost také snižovala význam zpravodajského obsahu na svých platformách při boji proti návrhu nucené platby vydavatelům zpravodajství. Spojení s Instagramem však poskytuje Threads významnou výhodu. Analytička firmy Insider Intelligence Jasmine Enbergová ale upozornila, že Meta potřebuje přesvědčit pouze čtvrtinu uživatelů Instagramu, aby se připojili k Threads, aby počtem uživatelů mohla konkurovat Twitteru. Threads tak kvůli tomu, aby byl úspěšný, nepotřebuje, aby se z uživatelů Twitteru stali uživatelé Threads, dodala.

Nová aplikace také přichází po kritice obchodních praktik firmy Meta. Loni informátorka Frances Haugenová uvedla, že firma upřednostnila „zisky před bezpečností“, a kritizovala způsob moderování platformy. Firmou také otřásl skandál, když umožnila třetím stranám, včetně britské poradenské společnosti Cambridge Analytica, přístup k osobním údajům uživatelů Facebooku. Zřejmě v souvislosti s tím Musk nedávno zažertoval, že „díky bohu, že jsou tak rozumně řízeni“.

Zuckerberg na sociální sítě přispívá pouze zřídka a jeho dnešní zpráva na Threads byla podle agentury Bloomberg jeho prvním příspěvkem na sociálních sítích za 11 let. Bloomberg také upozornil, že si Zuckerberg hned žertovně rýpl do svého konkurenta, Muska, když zveřejnil kresbu identických Spider-Manů, kteří stojí proti sobě. Před dvěma týdny se oba muži dohodli na zápasu v kleci. Musk se také na počátku týdne vyjádřil, že „je neskonale lepší být napadán cizími lidmi na Twitteru, než se oddávat falešnému štěstí na Instagramu, kde se skrývá bolest“.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme