Na Točné se ukázal zrenovovaný Hawker Hurricane. Připomíná československé letce z 310. perutě RAF
Lidé si v pondělí mohli na pražském letišti Točná prohlédnout stíhací letoun Hawker Hurricane. Připomíná československé letce britského Královského letectva. U této příležitosti se na letišti sešli příslušníci rodin letců 310. perutě a další hosté
Stíhací letoun Hawker Hurricane na letišti Točná přistál po osmnácté hodině. Podívat se na něj dorazily desítky lidí, kteří se rozestavěly u oplocení podél vydlážděné plochy u hangáru, nad kterým visí vlajky Česka a Spojeného království.
‚Konec jedné éry.‘ Zemřel poslední účastník bitvy o Británii, pilotu RAF Hemingwayovi bylo 105 let
Číst článek
Na travnaté ploše mohli návštěvníci vidět i další letadla, která podle vedoucího projektu renovace hawkeru Jiřího Horáka patří účastníkům akce. Je mezi nimi třeba letoun Miles Magister. V hangáru jsou pak k vidění zapůjčené stroje nebo exempláře z muzea – třeba Avia BH-5.
Tento specifický hurricane letci využili v boji o Británii a o Francii. Současné zbarevení a označení NN-D, které připomíná právě 310. peruť RAF, v níž létali českoslovenští letci, vytvořili pracovníci právě pro tuto příležitost. Je v barvách kamufláže.
„Je to velmi vzácný letoun s pestrou bojovou minulostí a jediný, který prošel bitvou o Francii, Anglii, a ještě bojoval v Sovětském svazu. Byl operačně nasazen proti Luftwaffe během léta a podzimu 1942 a velmi pravděpodobně nouzově přistál v tundře během zimy 1943. Vše cenné bylo odmontováno sovětskými mechaniky a letoun byl ponechán svému osudu na dlouhých 50 let,“ doplnilo letiště informace o unikátním historickém stroji.
Muzeum Točná zakoupilo letoun v Anglii a zachránilo ho tak před přestavbou na dvoumístný stroj. I po pondělním představení by měl zůstat v Česku a létat na různé připomínkové a historické akce.
Letoun Hawker Hurricane zvolili pracovníci letiště Točná proto, že na rozdíl třeba od stroje jako Spitfire nebo P-40 není tak náročný na délku vzletové a přistávací dráhy, a kvůli svému robustnímu rozkročenému podvozku hodně snese – to znamená i třeba travnatý povrch pražského soukromého letiště. Pracovníci muzea pracovali na přepravě a renovaci letounu zhruba dva a půl roku.