Na Točné se ukázal zrenovovaný Hawker Hurricane. Připomíná československé letce z 310. perutě RAF

Lidé si v pondělí mohli na pražském letišti Točná prohlédnout stíhací letoun Hawker Hurricane. Připomíná československé letce britského Královského letectva. U této příležitosti se na letišti sešli příslušníci rodin letců 310. perutě a další hosté

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stíhací letoun Hawker Hurricane na letišti Točná přistál po osmnácté hodině. Podívat se na něj dorazily desítky lidí, kteří se rozestavěly u oplocení podél vydlážděné plochy u hangáru, nad kterým visí vlajky Česka a Spojeného království.

‚Konec jedné éry.‘ Zemřel poslední účastník bitvy o Británii, pilotu RAF Hemingwayovi bylo 105 let

Číst článek

Na travnaté ploše mohli návštěvníci vidět i další letadla, která podle vedoucího projektu renovace hawkeru Jiřího Horáka patří účastníkům akce. Je mezi nimi třeba letoun Miles Magister. V hangáru jsou pak k vidění zapůjčené stroje nebo exempláře z muzea – třeba Avia BH-5.

Tento specifický hurricane letci využili v boji o Británii a o Francii. Současné zbarevení a označení NN-D, které připomíná právě 310. peruť RAF, v níž létali českoslovenští letci, vytvořili pracovníci právě pro tuto příležitost. Je v barvách kamufláže. 

„Je to velmi vzácný letoun s pestrou bojovou minulostí a jediný, který prošel bitvou o Francii, Anglii, a ještě bojoval v Sovětském svazu. Byl operačně nasazen proti Luftwaffe během léta a podzimu 1942 a velmi pravděpodobně nouzově přistál v tundře během zimy 1943. Vše cenné bylo odmontováno sovětskými mechaniky a letoun byl ponechán svému osudu na dlouhých 50 let,“ doplnilo letiště informace o unikátním historickém stroji.

Muzeum Točná zakoupilo letoun v Anglii a zachránilo ho tak před přestavbou na dvoumístný stroj. I po pondělním představení by měl zůstat v Česku a létat na různé připomínkové a historické akce.

Letoun Hawker Hurricane zvolili pracovníci letiště Točná proto, že na rozdíl třeba od stroje jako Spitfire nebo P-40 není tak náročný na délku vzletové a přistávací dráhy, a kvůli svému robustnímu rozkročenému podvozku hodně snese – to znamená i třeba travnatý povrch pražského soukromého letiště. Pracovníci muzea pracovali na přepravě a renovaci letounu zhruba dva a půl roku.

Laura Hájková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme