Bakelitový symbol NDR přestali vyrábět před 25 lety. Poslední trabant jel rovnou do muzea
Přes tři miliony trabantů sjelo z výrobní linky v německém Cvikově. Toho úplně posledního vyrobili přesně před 25 lety. Bakelitové auto mělo motorizovat Německou demokratickou republiku, bylo levné a nenáročné. Pro svou jednoduchost se také často stávalo terčem vtipů. Dodnes má ovšem trabant své fanoušky po celém světě a v Berlíně mu dokonce vybudovali muzeum.
Jen pár metrů od někdejšího hraničního přechodu mezi východním a západním Berlínem zvaného Checkpoint Charlie, se v domě na Zimmerstrasse označeném zlatým nápisem Trabi Museum skrývá vzácná sbírka legendárních trabantů.
Stačí vstoupit a místní průvodce se s nadšením rozpovídá o někdy uctívaném, někdy vysmívaném, ale určitě nejznámějším autě bývalého NDR. Honosná cedule u vstupu mluví za vše: 3 096 099 – přesně tolik trabantů ve Cvikově vyrobili. Ten úplně poslední z roku 1991 zamířil rovnou do muzea.
25 let trabantu. Bakelitové auto z NDR má své muzeum v Berlíně. Natáčel v něm reportér Matěj Skalický
„Trabant v němčině znamená satelit, je to slovo slovanského původu a má stejný význam jako ruské slovo sputnik,“ zmiňuje tentokrát průvodkyně Esmei ze sousedního Muzea Berlínské zdi a připomíná, že trabanty se začaly vyrábět na výročí Velké říjnové socialistické revoluce v roce 1957.
Atmosféru v Trabi Museu vytváří digitální obrazovky ukazující dobová videa i různé dokumenty. Když se člověk rozhlédne, tak žasne, co všechno východoněmečtí technici dokázali vymyslet. K vidění tu je například trabant se stanem na střeše a asi největší pozornost budí trabant, na kterém jako by se rozpila paleta s vodovkami. Přesně za tento trabant jeho majitel zaplatil přes 45 tisíc euro, tedy v přepočtu na koruny necelý milion a čtvrt.
Životní jízda ve stínu trabanta. Posledního wartburga vyrobili před 25 lety
Číst článek
Trabant z výrobní linky postupně sjížděl v několika verzích – od P50 a P60 přes 600 až po nejdéle vyráběnou 601. Ani té se nevyhnula vrzající okénka nebo bouchající dveře. A stojí za zmínku, že na rozdíl od konkurenta z Eisenachu – Wartburgu, byly úplně všechny trabantí karoserie vyrobeny z duroplastu.
„Bylo to nejdůležitější auto, které se ve východním bloku vyrábělo. Když padla Berlínská zeď a lidé v autech mohli cestovat z východu na západ, tak západní Berlín trabanty doslova zaplavily. Z trabanta se stal symbol pádu Berlínské zdi,“ říká Esmei.
A nejen to, trabant byl také jeden ze symbolů událostí roku 1989 v Československu. Východní Němci tehdy na pražské Malé straně nechali své trabanty opuštěně stát při své cestě za svobodou přes západoněmeckou ambasádu.