EasyJet vyvíjí radar, který zachytí sopečný prach až 100 km před letadlem

Letecká společnost easyJet vyvíjí speciální radar Avoid na zjištění sopečného prachu. Systém obsahuje speciální infračervenou technologii, která poskytuje snímky pilotovi až sto kilometrů před letadlem. Cílem je zamezit dalšímu narušení provozu v evropském vzdušném provozu kvůli sopečným aktivitám, především po loňské zkušenosti s vybuchlou islandskou sopkou. Experti nízkonákladového dopravce jsou přesvědčeni o tom, že díky novému detektoru by se mohlo létat i v případě, že se nad Evropou bude pohybovat oblak prachu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kostarika, sopka Arenal

Kostarika, sopka Arenal | Foto: Stock Exchange Diane Groves

Na zjištění přítomnosti sopečného prachu ve vzduchu se už několik let používají radary a lasery, které z charakteristik vlnění zjišťují, která látka je ve vzduchu.

Speciální radar Avoid se až tak moc neliší podle leteckého publicisty Martina Velka oproti povětrnostním radarům, které jsou v letadlech:

Přehrát

00:00 / 00:00

Martin Velek.mp3

„Nejzákladnější princip je podobný. Jde o to, jakou míru samostatnosti tento systém nabízí kapitánovi a do jaké míry je samostatnost sloučitelná se samostatností ostatních letadel v letové trase, na které letí. Podobné výsledky mohou nabídnout i meteorologické družice, balony, dneska už i bezpilotní letadla. Takže to není až tak veliký vynález. Neobvyklé je to, že je to namontované na letadlu. S tím se asi chce aerolinka chlubit.“

Informace, které poskytne radar Avoid, by byly podle Velka vhodnější centrálně shromažďovat v reálném čase. A na jejich základě směrovat proud letadel, která ve výškových a stranových rozestupech létají nad sebou a proti sobě, v rámci systému řízení letového provozu.

„Nedovedu si dost dobře představit, čemu se bude pilot vyhýbat. Jak posoudí, že už je to dostatečně husté na to, aby se začal oblaku, který může být téměř neviditelný, vyhýbat nebo ne. Pilot nesmí uvést do problému své spoluletící a protiletící kolegy. Je to spíše marketingový nástroj, než reálná věc. Ale ta data mohou být určitě přínosná. Otázka je, jakým způsobem budou využívána.“

Speciálním radarem by mělo být vybaveno přibližně dvanáct letadel letecké společnosti easyJet. Podobná zařízení jsou velmi nákladná.

„Výbuch sopky je jev velmi zřídkavý, takže počítat s nějakým vybavením na tento případ je věc, která vyžaduje dobrou ekonomickou rozvahu,“ dodává Velek.

Martin Křížek, Michaela Vydrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme