Letoun Solar Impulse 2 zahájil druhou etapu cesty kolem světa
Letadlo Solar Impulse 2 úspěšně zvládlo první etapu cesty kolem světa. Stroj na solární pohon urazil přes 400 kilometrů a nejen že při tom nespálil ani kapku paliva, ale naopak si během cesty vyrobil zásobu elektrické energie. Dnes se piloti vydali z ománského Maskatu na druhou z 12 etap s cílem v indickém Ahmadábádu.
"Tohle letadlo má neuvěřitelně velké křídlo, asi jako Boeing 747, ale váha celého stroje odpovídá váze normálního osobního auta. Materiály jsou extrémně lehké," dává základní představu o Solar Impulse 2 jeden z pilotů a také otců myšlenky solárního letadla André Borschberg.
V přesných číslech je rozpětí křídel 72 metrů a váha stroje je přitom jen necelých 2,5 tuny. Obří křídlo poskytuje dost prostoru na 17 tisíc solárních článků a zároveň dává letadlu tak velký vztlak, že ke startu stačí nabrat rychlost pouhých 35 kilometrů za hodinu.
Podobná konstrukce byla ale obrovským technickým oříškem a sami konstruktéři otevřeně přiznávají, že se dostali na samou hranici současných možností.
"Před deseti lety jsme si řekli, že zkusíme oslovit zavedené výrobce letadel, že vědí, jak stavět co nejlehčí konstrukce. Navrhli jsem jim, aby postavili tohle letadlo, ale velmi brzy nám přišla odpověď, že to nejde, že je to nemožné. Ale my jsme si byli jistí, že to jde. A tak vznikl náš tým, který začal hledat úplně nová řešení," vzpomíná na obtížné začátky druhý z otců projektu Solar Impulse Betrand Piccard.
Tento tým se postupně rozrostl na víc než 100 lidí a dal vzniknout letadlu Solar Impulse 1. Už to zlomilo řadu rekordů, ale na vysněnou cestu kolem světa přece jen nestačilo. A proto se začal rodit Solar Impulse 2 - je větší, výkonnější, má lepší výdrž baterií a díky přetlakové kabině může létat v daleko větších výškách.
Solar Impulse 2
rozpětí: 72,3 m
délka: 22,4 m
hmotnost: 2300 kg
max. rychlost: 70 km/h
letová výška: 8500 m
uhlíková vlákna: 80 %
Pilot je v nepřetržitém kontaktu s řídicím střediskem v Monaku a díky webovým stránkám i s početnou komunitou nadšenců, kteří let sledují. Mohou tam v reálném čase slyšet komunikaci z pilotní kabiny, vidět aktuální polohu letadla, podívat se na přístrojovou desku zobrazující směr, rychlost, výšku, nastavení řídicích ploch letadla a kontrolovat stav baterií a výkon solárních článků.
Zájem byl tak velký, že první den server nápor fanoušků nezvládl a na několik hodin spadl. Pozornosti neušlo ani to, že letadlo začalo neočekávaně kroužit nad mořem.
Objevily se i poplašné zprávy o vážné závadě, ale vysvětlení je prostší - lehké letadlo s obrovskou plochou křídel nemohlo během dne přistát v Ománu kvůli stoupajícím proudům teplého vzduchu. Pilot tedy musel počkat do večera, až se země ochladí a vzdušné proudy uklidní.