Anivirus: Klamavé reklamy, falešná call centra a bezcenné kryptoměny. Podvodů neubývá
Podvodné reklamy na sociálních sítích a ve vyhledávačích. Kryptoměny, které během chvíle ztratí všechnu hodnotu. Falešní bankéři, kteří zní jako z profesionálního call centra. To jsou podvody, které se týkají milionů lidí. Když se podaří část z nich zablokovat, pachatelé hned najdou novou cestu, jak dál oběti okrádat. Co mají všechny tyto podvody společného?
„Každý týden bezmála dva roky tady popisujeme různé podvody a nebezpečí v online prostředí. Podvody e-mailem, po telefonu, na WhatsAppu nebo třeba v aplikacích a reklamách. Vždy se snažíme problém popsat a ukázat lidem, jak se proti tomuto konkrétnímu podvodu můžou bránit,“ říká Jan Cibulka.
Podvodné reklamy, falešná call centra a bezcenné kryptoměny. Co mají společného online podvody a jak se proti nim bránit?
Podvodů ale neubývá a jejich pachatelé nacházejí stále nové způsoby, jak lidi okrást. „Proto jsme si řekli, že se na to zkusíme podívat z nadhledu, co mají podvody společného,“ vysvětluje Jana Magdoňová.
Hlavní motivací jsou v drtivé většině takových případů peníze. Dalším společným znakem je, že podvodníci využívají také online způsoby komunikace.
„Třeba banka vám volá s nabídkou půjčky. To je legální a banky to vcelku běžně dělají. Podvodníci si toho všimli a začali se za banky vydávat. Přestože policie i banky se snaží bránit a rozjíždí různé osvětové kampaně, těchto podvodů rozhodně neubývá,“ popisuje Jan Cibulka.
Příkladem mohou být také reklamy na sociálních sítích. „Když kliknete na sponzorovaný příspěvek nebo jinou reklamu, nikdy nevíte, kam vás přesměruje. Je ten e-shop pravý, nebo podvodný? Přijde vám zboží, neukradnou vám osobní údaje? Nedá se v tom snadno orientovat,“ říká Magdoňová.
Infostealery v akci: Jak hackeři kradou hesla a jak si ochránit počítač?
Číst článek
Bránit se musí společnost
„V minulých dílech Antiviru jsme ukazovali, v jakých situacích by měl člověk zpozornět. Jenže typů podvodů je velké množství, mění se a přibývají nové, takže ten výčet, na co si dát pozor, je prakticky nekonečný. A navíc jsou podvodníci vždycky před námi o krok napřed,“ přiznává Jan Cibulka.
Ubránit se takovým podvodům z pozice jednotlivce proto není snadné. „Je potřeba, aby se začala bránit celá společnost a odpovědnost nepadala vždy jen na okradeného,“ vyzývá redaktor a připomíná, že společnost je schopná se bránit, když chce.
„Máme příklady z minulosti. Všichni si jistě pamatujeme na předváděcí akce, kde obchodníci nutili seniorům předražené hrnce a jiné zboží. Pomohlo až to, že společnost takové praktiky odsoudila, a to i zákonem.“
Éra masových sociálních sítí už se nevrátí, předpovídá Antivirus. Může být alternativou Bluesky?
Číst článek
K podobnému zásahu došlo v případě podomních prodejců, mezi nimiž byli v některých případech i násilní zločinci. „Obec dostane možnost podomní prodej na svém území zakázat. Kromě silnějšího nástroje na postih podvodníků tak veřejnost jasně pozná, že jde o podvod. Když vám někdo zazvoní u dveří a začne něco nabízet, nemusíte vůbec přemýšlet, jestli to náhodou není podvod. Je to zakázané,“ popisuje redaktorka.
Provize bez zodpovědnosti
Jak by se těmito kroky mohl inspirovat boj s online podvody? „Můžeme se podívat na to, které online kanály jsou nejrizikovější a chtít po těch, kdo na nich vydělávají, aby je zároveň dostatečně hlídali,“ navrhuje Cibulka.
„Narážíme tím na podvodné reklamy na sociálních sítích. Není důvod, aby si technologická firma brala provize, a to často i z podvodných reklam, a neměla za ně odpovědnost. Třeba Facebook sice podvodnou reklamou po nějaké době zablokuje, ale škody už jsou za tu dobu napáchané a Facebooku zůstávají provize od podvodníků,“ dodává.
„A podobné je to s podvodnými call centry. Opravdu by měly banky nebo operátoři řešit citlivé obchodní věci po telefonu a otevírat tím možnosti pro podvodníky, kteří se za ně maskují?“ ptá se Jana Magdoňová.
„Tomuto i dalším typům podvodů se budeme věnovat i v debatě, kterou máme v sobotu odpoledne na hudebním festivalu Colours of Ostrava, protože boj s online podvody očividně potřebuje víc než jen pravidelná varování před nejnovějšími triky podvodníků,“ uzavírá redaktorka.