Letouny L-159 jsou neprodejné hlavně kvůli americkým dílům, tvrdí odborník
Před patnácti lety, 12. června 1997, se veřejnosti poprvé představil lehký bojový letoun Aero L-159 Alca. Dnes se mu přezdívá „český ležák“. Snahy o export tohoto typu letadla do Asie, Jižní Ameriky či na Blízký východ zatím vyšly naprázdno. Po patnácti letech je jediným provozovatelem těchto letadel česká armáda.
Aero L-159 Alca je jednomístný bojový podzvukový letoun, má jeden motor a je lehký. Dvoumístné varianty L-159T1 a L-159B jsou primárně určeny pro výcvik a kondiční létání pilotů.
Vznik letounu se odvíjel od zkušeností s albatrosy typů L-39 a L-59 a začal v roce 1994. Česká armáda si objednala 72 kusů jednomístné varianty L-159. Dnes jich je ve službě více než 20, ostatní stroje jsou uskladněny v halách ve Vodochodech a hledá se pro ně kupec.
Hostem Světa o druhé na Rádiu Česko byl odborník na bezpečnostní otázky z Ústavu mezinárodních vztahů Jan Eichler
Jako důvody dosavadní neprodejnosti letounů L-159 se často uvádí absence vlastních palubních zbraní - všechny jsou podvěsné - a systémů pro doplňování paliva za letu.
Řada důležitých dílů navíc pochází ze Spojených států a Američané tyto díly nejsou z politických důvodů ochotni dodávat do některých zemí.
Největším nedostatkem letounů je podle odborníka na bezpečnostní otázky Jana Eichlera právě americká avionika. „Na to v té době Francouzi mnohokrát upozorňovali a říkali: Tato skutečnost vám uzavře cestu na všechny islámské trhy, které předtím byly velkými vašimi odbytišti, toto všechno ztrácíte. Upozorňovali i na problémy v Latinské Americe a Jihovýchodní Asii,“ vysvětlil ve Světě o druhé na Rádiu Česko.