Raketa americké soukromé firmy SpaceX vynesla do kosmu telekomunikační satelit
Soukromá americká společnost Space X vynesla na oběžnou dráhu telekomunikační družici. Bylo to vůbec poprvé v historii, kdy se tak vysoko dostala raketa komerční firmy. Raketa Falcon 9 odstartovala z Mysu Canaveral na Floridě. A protože je SpaceX soukromou společností, nabízí se jí řada nových podnikatelských příležitostí nejenom v oblasti vesmírného letectví.
Tyto lety ve Spojených státech dříve zajišťovaly výhradně národní programy, hlavním signálem ke změně byl podle odborníků rok 2004. Tehdejší americký prezident George Bush navrhl, aby měly v této oblasti prostor i soukromé firmy.
Státní agentura NASA, která měla svůj program raketoplánů, by se pak zaměřovala zejména na výzkum a vědu. A to se nakonec i stalo. Družici na oběžnou dráhu vynesla poprvé soukromá firma.
Výhody to podle odborníků bude mít třeba pro státní rozpočet, protože výdaje spojené s těmito lety se částečně sníží. Pro Spojené státy to ale znamená i přínos nových technologií nebo vytvoření dalších pracovních míst. Velkou roli hraje i prestiž.
Podle odborníka na kosmonautiku Tomáše Přibyla tím také firma zásadně změnila pravidla na trhu s kosmickými raketami. A to nejenom v Americe, ale v podstatě na celém světě:
„Najednou tady přišla firma SpaceX, která doslova na zelené louce vytvořila novou raketu, novou koncepci, nové služby. A tahle ta firma má na příští roky zakázky na dalších 50 startů v hodnotě přes tři miliardy dolarů,“ zmiňuje Přibyl.
Satelit bude poskytovat služby hlavně zákazníkům v Asii
Družice, která se dostala dnes na oběžnou dráhu, bude poskytovat televizní a internetové služby zákazníkům v Číně, Indii a dalších asijských zemích. Poptávka bude růst právě díky těmto státům, protože velcí družicoví operátoři jsou právě z Asie.
Družice patří lucemburskému provozovateli satelitů S.E.S. Dříve firmě zajišťovaly přepravu některé ruské a evropské rakety, služby od firmy SpaceX by měly být podle odborníků údajně levnější.
Společnost SpaceX by navíc mohla vydělávat třeba i na reklamě; podle expertů se prodej reklamní plochy na raketách přímo nabízí. Protože jde o soukromou firmu, reklamní byznys si bude moci dovolit. Hodnotu reklamy si ale zatím odborníci netroufnou odhadnout.
O kosmickou reklamu byl podle odborníka na kosmonautiku Tomáše Přibyla zájem už v minulosti. Třeba ruští kosmonauti se na stanici MIR fotili s plechovkou Pepsi Coly. Na tuto stanici pak poslal některé své výrobky i výrobce stavebnice Lego.