Šikana, stalking či obtěžování. Vysoké školy řeší nevhodné chování, zavádějí ombudsmany i aplikace
Vysoké školy dělají změny, aby zamezily sexuálnímu obtěžování a nevhodnému chování pedagogů ke studentkám a studentům. Ostravská univerzita má od 1. července svou první ombudsmanku, všechny fakulty Univerzity Karlovy zase nově zřídily pro oznamování obtěžování speciální aplikaci. „Obrací se na mě jak studenti a studentky, tak i zaměstnanci a zaměstnankyně, vychází to tak půl na půl,“ říká ombudsmanka na Filosofické fakultě UK Pavla Špondrová.
Na co si nejčastěji stěžují zaměstnanci fakulty?
Je to taková klasická péče o kvalitní vztahy, mohou to být náznaky šikany nebo nějakého nefunkčního manažerského řešení. Spíš než nějaké radikální zásahy to vyžaduje informovanost, preventivní zásahy, proškolování v kompetencích.
Polovina oznámení se týká studentsko-vyučujících vztahů, polovina jsou zaměstnanecké, říká ombudsmanka na Filosofické fakultě UK Pavla Špondrová. Jaké problémy řeší?
A pokud jde o stížnosti studentů?
Řeší se jak sexuální obtěžování nebo spíš nějaké nevhodné narážky, vyjadřování, prokládání výkladu frázemi nebo vtipy, které se netýkají látky, ale mají být takovým zpestřením. Ale i ty instituce stojí o co nejférovější prostředí pro všechny, takže se snaží tomu předcházet.
Samozřejmě se vyskytly případy stalkingu, ale zrovna jeden, který jsem řešila já – pravidelné kontaktování, nevyžádané žádosti, pozvánky a pozdravy, tak to byl kontakt mezi studujícími. A pak jsem řešila stalking ze strany studentky vůči vyučujícímu. Případy jsou pestré a je jich honě. A často stačí jeden kontakt, kdy se potkám s osobami většinou zvlášť, tak to často stačí.
V čem by měla pomoci školská ombudsmanská platforma? Poslechněte si celý rozhovor v audiu v úvodu článku.