Dejte věcem druhou šanci, učí zákazníky ve švédské upcyclingové obchodní galerii
Když se vám v garáži nebo třeba ve sklepě nahromadí nepotřebný nábytek, sportovní vybavení, elektronika nebo cokoliv jiného, nejspíš to všechno naložíte do auta a odvezete do sběrného dvora. Ve švédské Eskilstuně to mají podobně, jen se předtím zastaví ještě v obchodní galerii ReTuna, kde se prodává výhradně recyklované nebo organicky a udržitelně vypěstované zboží. Mezi zákazníky se přimíchal i reportér Vojtěch Koval.
Když vejdete do nákupní galerie ReTuna, na první pohled ji možná ani nerozeznáte od běžného nákupního centra.
Hned za dveřmi ve vstupní hale máte výhled na tři nebo čtyři místní obchody – je tu krám se sportovním vybavením, přímo naproti dveřím zahradní nábytek a taky obchod s bytovými doplňky.
Napovědět, že hlavní tón tady udávají použité věci, může dekorace uprostřed vstupní haly – lavička a strom, který na první pohled není živý.
„Listy jsou vyrobené z recyklovaného plastu, nejspíše z PET lahví. Možná to není vidět, ale i ta lavička je z použitého materiálu – z opěradel křesel. Vezmete něco starého nebo možná i rozbitého, zapojíte trochu zručnosti a zvýšíte tím hodnotu té věci,“ vysvětluje Radiožurnálu mažerka Anna Bergstömová princip upcyclingu.
McDonald's trochu jinak
Zboží, které si v ReTuně můžete koupit, sem zadarmo, přivezli lidé z Eskilstuny a blízkého okolí. „Tady přijímáme, co lidé přivezou. Často přijíždějí autem, třeba proto, aby něco vyhodili ve vedlejším recyklačním centru, ale nejdříve se zastaví tady,“ ukazuje Anna příjem zboží.
„Je to trochu jako drive through v McDonaldu. Zaparkují tu a naši zaměstnanci jim pomůžou všechno vyložit. Ti lidé v podstatě nemusí ani vystoupit z auta.“
Už je nepotřebujete?
Obchody v ReTuně platí nájem a v jeho ceně dostávají kromě prodejního prostoru právě i bezplatný přístup k těmto přivezeným artiklům. I tak ale musí ReTuna část tohoto zboží nakonec vyhodit.
„Dostáváme toho víc, než zvládneme znovu použít. U některých věcí hned vidíme, že je na nic nevyužijeme. Ale chceme, aby si lidé zvykli na to, že sem můžou přijet a nechat ty věci tady, místo aby je rovnou vyhodili. Aby si zvykli dávat jim druhou šanci,“ líčí Anna Bergströmová.
Komoda jako květináč
V ReTuně je celkem jedenáct různých obchodů, jeden z nich se ale na první pohled trochu odlišuje. U vchodu vás přivítá komoda, kterou sem zjevně také někdo přivezl jako nepotřebnou. Květinářství Ecoflor teď její povytažené šuplíky využívá jako designové květináče.
„Všechny květináče a zahradní nábytek jsou zrecyklované. A všechny květiny jsou vypěstované s ohledem na udržitelný rozvoj. Není to jen o tom, že jejich pěstitelé nepoužívají chemikálie. Taky si vybírám dodavatele, u kterých vím, že jejich zaměstnanci dostávají pořádně zaplaceno,“ vysvětluje majitelka obchodu Maria Larssonová, jak květinářství zapadá do konceptu upcyclingu.
Ani bunda nazmar
Odložené věci ze skladu ReTuny využívá Maria jako dekorace nebo z nich vyrábí své vlastní, upcyklované zboží.
„Třeba tahle lampa a tyhle květináče jsou vyrobené ze starých roztrhaných kožených bund a ošklivých květináčů, které sem lidé přivezli. Vyrobit je mi trvá asi 10 hodin. Poslední dobou mi píšou lidé z celého světa, že by si je chtěli koupit. A na to jsem moc pyšná,“ směje se.