Umělá inteligence dobývá svět módy. Sestaví model, vybere velikost a mluví se zákazníky
Umělá inteligence dobývá módní byznys. Nejen že vám sestaví outfit podle vašeho vkusu nebo doporučí správnou velikost džínů, nově s vámi bude i mluvit. Stále víc prodejců módy totiž sází na takzvané voice boty. Jde o hlasovou umělou inteligenci, která s vámi probere třeba detaily vaši objednávky.
„Dobrý den, rád bych vám připomněl, že se blíží nejpozdější datum vaší objednávky,“ zní z telefonu zákazníce českého Zootu hlas voice bota. Jeho služby teď firma testuje a hlasového robota si pochvaluje. Snižuje jim počet nevyzvednutých objednávek.
Rozšířená realita? Nový AI model Mety dokáže ‚rozštěkat‘ fotku psa a chce přenášet i pachy
Číst článek
„Když budu mluvit konkrétně o Zásilkovně nebo našich pobočkách, tak jsme tam měli míru nevyzvednutí někde kolem 5,5 procenta, ten voice bot po těch 3 měsících to dokáže srazit na 3,7,“ říká Martin Souček, který se ve firmě věnuje rozvoji.
Noví a chytřejší roboti už přitom člověka nenutí odpovídat jen stiskem kláves. Výrobci je díky lepším technologiím učí si s vámi povídat.
„Když někam nasadíme voice bota nebo chat bota, tak on vás vyloženě přivítá a řekne ‚Dobrý den, jsem virtuální asistent společnosti XY‘ a ‚S čím vám mohu pomoci?‘ A opravdu se jedná o konverzaci, nesnaží se vás nutit, abyste mačkali tlačítka nebo něco podobného,“ popisuje Ondřej Pohl ze společnosti Daktela.
Tvář beze jména
Mužský hlas, který se zákazníky mluví, nemá tvář ani jméno, jde o sérii přednastavených odpovědí. Voice bot rozumí dětem i seniorům a reaguje i na hovorovou češtinu nebo nářečí. Menší firmu vyjde podle výrobců jeho provoz měsíčně na necelých 10 tisíc korun.
„Zákazníky to reálně přesvědčí si pro tu objednávku dojít. A nám to zvyšuje úspěšnost vyzvednutí objednávky. To znamená, že ta objednávka nejezdí ze skladu do skladu,“ zdůrazňuje Martin Souček.
V Číně poprvé zatkli muže kvůli zneužití umělé inteligence. Na ChatuGPT měl vyrábět falešné zprávy
Číst článek
Umělá inteligence je zjednodušeně systém vyhodnocující stovky sesbíraných dat o zákaznících. Umí posoudit i to, co rádi nosí, a tedy nakupují.
„Je to algoritmus, model, který se učí na základě objednávek a chování na webu. A na základě toho predikuje chování zákazníků. Jsme schopni predikovat, co si zákazník nakoupí, kdy si to nakoupí, za kolik nakoupí,“ vysvětluje Samuel Šulc z vývojářské firmy Samba.ai
Investice do těchto služeb se prodejcům prý vyplatí. „V Zootu v Česku je ten nárůst tržeb o zhruba 30 procent vyšší. Bavíme se v řádech milionů korun ročně,“ pokračuje Martin Souček.
I proto už podobné služby využívají i další módní společnosti, třeba vyhledávač oblečení Glami nebo německé Zalando. Ten v mobilní aplikaci třeba doporučí velikost nebo nové kousky oblečení, které se hodí k už zakoupenému zboží.