400 tun jako zatěžkávací test pro největší lanový most Česka. Od prosince přes něj povede obchvat Pardubic
Silničáři dolaďují poslední přípravy na otevření nového obchvatu Pardubic z Trnové na Dubinu. První auta by se po něm měla projet 5. prosince. Součástí nové silnice za miliardu a půl je i nová dominanta města – největší lanový most v Česku, který překlenuje Labe a jedno jeho slepé rameno. Tento týden podstoupil zatěžkávací zkoušku, aby bylo jasné, jestli je bezpečný. Silničáři na most poslali několik nákladních aut o celkové hmotnosti 400 tun.
Stavbaři na mostní konstrukci pustili desítku plně naložených kamionů. Všechna dohromady vážila 400 tun. „Jedno ze zatížení je, že se umístí všechna vozidla doprostřed hlavního pole. Tím vytvoří největší průhyb mostu,“ vysvětluje mostní expert Petr Vítek.
Po 20 letech čekání se blíží otevření nového obchvatu Pardubic. Lanový most prošel zatěžkávací zkouškou
„Smysl zkoušky spočívá v tom, že ověří předpoklady statického výpočtu. Většinou ty zkoušky vycházejí, protože výpočetní metody jsou dnes na vysoké úrovni,“ dodává.
Zatížení mostu měří speciální čidla umístěná na vybraných částech konstrukce. Data v reálném čase posílají do počítače Pavla Ryjáčka z ČVUT, který se svým týmem pracuje přímo na místě.
„Máme snímače na ložiscích, které měří podélný posun nosné konstrukce a zatlačení ložisek. Pod mostem máme i laserové snímače, které měří pruhy mostní konstrukce kontinuálním způsobem,“ jmenuje.
„Sledujeme klimatické podmínky meteostanicí a měříme i teplotu nosné konstrukce. Toto je dotykový teploměr, který zjišťuje teplotu nosné konstrukce v průběhu zatěžovací zkoušky, což je jeden z parametrů, který nám norma ukládá,“ ukazuje.
Nálezy z pravěku i z vrcholného středověku. Na místo budoucího obchvatu Pardubic nastoupili archeologové
Číst článek
Dvacetileté čekání
Most je dlouhý asi 200 metrů. Lana má zavěšená na pylonu vysokém zhruba jako petřínská rozhledna. Zátěžová zkouška přemostění je jednou z posledních podmínek pro blížící se zprovoznění obchvatu, potvrzuje pro Český rozhlas Pardubice Stanislav Král z pardubického Ředitelství silnic a dálnic.
„Máme de facto dokončené dopravní, svislé a vodorovné dopravní značení. Dokončuje se svodidlový záchytný systém a dělají se dokončovací terénní práce a taková ta kosmetika. Ale během celého listopadu už probíhají kontrolní a přijímací zkoušky, pochůzky s úřady, policií a dalšími příslušnými orgány. Abychom to první týden v prosinci měli uzavřené a 5. 12. mohli slavnostně otevřít,“ říká.
Pardubice čekají na severovýchodní obchvat zhruba dvacet let. Podle silničářů by měl z centra města odvést velkou část dopravy.
