Babiš se zastal ministra dopravy. Stavbu dálnic podle něj nebrzdí Ťok, ale dlouhá příprava
Premiér Andrej Babiš (ANO) se v pořadu Otázky Václava Moravce zastal ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO). Podle něj je kritika ministra Ťoka za nedostatečnou výstavbu dálnic nespravedlivá. Babiš argumentuje tím, že v Česku trvá příprava výstavby dálnic 13 let.
„Myslím si, že je vůči panu ministrovi nespravedlivé, že jsme celé Vánoce slyšeli o tom, že otevřel jen 3,7 kilometru nových dálnic. Je důležité, aby lidé věděli, že průměrný věk výstavby dálnice v Česku včetně přípravy je 13 let, tak co měl ten Ťok otvírat,“ řekl Babiš v televizi.
Po D1 u Humpolce se už jezdí ve všech pruzích. Silničáři odstranili všechna svodidla
Číst článek
Zároveň v souvislosti s kritikou Ťoka podotkl, že by měl ministr více prodávat svoji práci a lépe komunikovat s veřejností. Za dobu jeho fungování v úřadu se podle Babiše staví infrastruktura více, než dříve, premiér tak odmítá kritiku, že by loni byly v ČR dokončeny „pouze“ čtyři kilometry nových dálnic. Odkazoval přitom na data, která mu poskytlo Ředitelství silnic a dálnic.
ŘSD poskytlo podklady i České televizi, podle nich však v Česku skutečně loni byly otevřeny čtyři kilometry nových dálnic, 26 kilometrů modernizace D1 a 15 kilometrů nových silnic.
Podle dat Nejvyššího kontrolního úřadu se mezi lety 2013 a 2018 otevřelo v průměru jen 16 kilometrů ročně. „Naše kontrola ukázala, že pokud tempo zůstane stejné a nezrychlí, tak se nestihne vzdálený termín dokončení dálniční sítě v roce 2050,“ sdělil pro ČT mluvčí NKÚ Václav Kešner.
Situace na D1
Kolaps dopravy na dálnici D1 během sněhové kalamity považuje Babiš za specifický případ, který ministerstvo nezvládlo. Za problémy vinil konkrétně ŘSD a ministra Ťoka pak kritizoval za nedostatečně tvrdý postup vůči této organizaci.
„Zítra (v pondělí) mám s nimi sezení a budu chtít vidět, jak se to soutěžilo, když zjistili, že ta firma vlastně nefunguje, proč ji dřív nevyměnili, proč v té smlouvě nemají někoho, kdo je v pořadí,“ dodal premiér. Zmínil také možnost, že by ŘSD mělo vlastní stavaře.
V polovině prosince na dálnici D1 doprava několikrát zkolabovala. Problém projet měla v kolonách i auta zimní údržby. ŘSD pak jízdní pruhy v zúžení rozšířilo tím, že posunulo svodidla.