V rytmu srdce pochodujících vojáků. V Česku zůstaly už jen dva armádní hudební soubory

O víkendu vystupují na Mezinárodním festivalu vojenských hudeb v Olomouci a v Kroměříži také vojáci z Ústřední hudby Armády České republiky. Armádní muzikanti nechybí na žádném nástupu na Vítkově, pietách při významných výročích nebo při vítání zahraničních státníků. Jejich repertoár je pestrý a na Moravě teď předvedou nový showprogram, se kterým jim pomohli i choreografové z Divadelní akademie múzických umění.

Olomouc Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zájemcům o členství ve vojenské hudbě nestačí nadšení – musí mít za sebou minimálně šest let na hudební konzervatoři

Zájemcům o členství ve vojenské hudbě nestačí nadšení – musí mít za sebou minimálně šest let na hudební konzervatoři | Foto: Václav Šlauf / MAFRA | Zdroj: Profimedia

Zkoušku Ústřední hudby Armády České republiky tentokrát vede dirigent major Josef Kučera. V Česku existují už jen dva vojenské hudební soubory - jeden v Olomouci a druhý v Praze. Dohromady mají teď asi 180 muzikantů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si reportáž o armádních muzikantech.

„Od dob Rakouska-Uherska to byla obrovská tradice, ale s tím, jak se zmenšovala celá armáda, rušily se i hudby,“ připomíná Kučera, že dřív mělo vojsko hudebníků mnohem víc.

„Před 31 lety, když jsem začínal, bylo hudeb 12 a byly regionálně rozloženější. Teď pro nás i jedno půlhodinové vystoupení znamená taky třeba dopravit se čtyři hodiny tam a čtyři hodiny zpátky,“ vzpomíná vedoucí skupiny křídlovek nadporučík Jan Pohořalý.

Repertoár vojáků-hudebníků je dnes široký. Vystupovali třeba s Helenou Vondráčkovou nebo zpěvačkou Dashou, hrají i filmové melodie a samozřejmě také pochody.

Zkouška Ústřední hudby Armády České republiky | Foto: Marcela Němcová | Zdroj: Armáda České republiky

 „Všechny pochody byly napsány tak, aby odpovídaly tepové frekvenci srdce pochodujících vojáků. Ta představa hudby a pochodujících vojáků, to jsme někde v 18., 19. století, v době barevných uniforem, kdy se vojáci postavili proti sobě a začali po sobě střílet. Takhle se ale dneska už opravdu nebojuje,“ vysvětluje Pohořalý.

„Dneska se útočí za ticha,“ doplňuje ho dirigent Kučera.

2:46

Protéza či 6 dioptrií na některých pozicích už nebudou vadit. Armáda se chce otevřít co nejvíce nováčkům

Číst článek

I když vstupní požadavky nejsou jednoduché, v Ústřední vojenské hudbě teď mají plný stav. Zájemcům nestačí nadšení pro hudbu – musí mít za sebou minimálně šest let na hudební konzervatoři a ideálně také vzdělání v oboru na vysoké škole. Oproti civilním orchestrům musí uchazeč kromě perfektní hry na nástroj zvládat i vojenské dovednosti.

„I z toho důvodu nevybíráme u konkurzu jednoho adepta, ale dva až tři. Následuje totiž prohlídka v nemocnici a mnohdy se stane, že adepti, o které stojíme, v těchto aspektech neuspějí. Potom následuje ještě dvouměsíční kurz, který je stejný pro všechny vojáky,“ dodává Pohořalý.

Zatímco dřív se Ústřední hudba potýkala s odlivem svých členů do civilu, dnes se trend prý obrátil. To je případ i klarinetisty nadrotmistra Aleše Hejcmana, který uniformu oblékl až v pětatřiceti letech.

„Co je nového oproti symfonickým nebo operním orchestrům, ve kterých jsem dřív hrával v civilu, tak třeba to, že showprogramy děláme i s pohybovými kreacemi. Skladbu musíme znát zpaměti, do toho pochodujeme, děláme různé otočky,“ říká.

Ročně odehraje Ústřední hudba ke čtyřem stovkám akcí.

Kateřina Gruntová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme