Autoři unikátního nápadu pro výuku chtějí prorazit v EU
Originální česká vzdělávací metoda, jak vyučovat školáky pomocí šachovnice a figurek míří do dalších států Evropské unie. Učí se podle ní školáci na Slovensku, při výuce ji používají také islandské školy.
Výuku, která u dětí rozvíjí intelekt, teď používá také dvacet českých škol, školek a dětských domovů a zájem mají další, říká manažerka zhruba šestimilionového projektu Figurková školička Petra Rožková:
„Ze Slovenska se nám hlásí mnoho pedagogů i na výukové semináře. Co se týká ostatních destinací, máme ambici dostat to dál. Určitě by byla zajímavá němčina, angličtina, ruština.“
Výuka také nedávno získala akreditaci ministerstva školství. Finance čerpá z evropských fondů.
Šachy a děti
Dalo by se říci, že šachy je spíše hra pro dospělé, kteří si na ní cvičí zdatnost logického myšlení. Jenže figurky po šachovnicích posunují už i tříleté děti. Více než dvacet základních a mateřských škol používá pro výuku Figurkovou školičku.
Vzdělávací metoda, která rozvíjí intelekt od nejútlejšího věku je ryze českým originálem. A právě teď ji používají i školáci na Islandu a Slovensku.
O vzdělávací metodě prostřednictvím šachové hry mluvila P. Benešová v Dopoledním Radiožurnálu
Pět dětí z pražské mateřské školy Salomon se sklání nad velkou černobílou šachovnicí. Na políčka umístily podle předlohy figurky různé barvy, které se následně snaží objet kolem dokola s věží. Tahle figurka chodí podle šachových pravidel pouze rovně, takže děti přemýšlí, v jakých souřadnicích se mohou pohybovat.
Šachové tahy cvičí dětskou představivost, ale také motoriku a logiku. Navíc každá figurka má svůj příběh, ke kterému se vztahuje básnička nebo písnička. Děti tak už v útlém věku trénují nejen paměť, ale také sluch a hudební talent. Předškoláci se u šachovnice tlačí, hra je zaujala. Ne vždy si ale s figurkami vědí rady. „Je to pro mne moc těžký,“ stěžuje si jeden chlapeček.
Speciální metodu vymyslela Martina Kořenová, vedoucí projektu Figurkové školičky. Je mezinárodní mistryní v šachu a právě její koníček ji přivedl jako vystudovanou pedagožku k nápadu šachové školy. Černobílé figurky cvičí i další dovednosti, říká Kořenová.
„Prostorovou představivost a orientaci a samozřejmě logické myšlení, a to se propojuje. Každý, kdo hraje šachy musí tyto vlastnosti mít.“
Unikátnost šachové školy, na které se podíleli další učitelé a psychologové, je podle manažerky projektu Petry Rožkové hlavně v tom, že rozvíjí děti například i v komunikaci:
„Stěžejní jsou samozřejmě úlohy na šachovnici, ale je to ve cvičebnicích doplněno nešachovými úlohami. Na DVD je to doplněno velkou nabídkou dalších her.“
Dřevěné figurky a látkové šachovnice tak dnes už používá dvacet základních škol, školek a dětských domovů. Na pětiletý projekt za necelých šest milionů korun shánějí autoři peníze z evropských fondů. Proškolit se jim už podařilo na pět set pedagogů.
Metodika, na kterou dalo akreditaci i ministerstvo školství je podle učitelky mateřské školy Salomon Emílie Drškové velmi atraktivní:
„Věnujeme se tomu asi rok a děti jsou pokaždé úplně nadšené. Také proto, že forem výuky je více. Děti se rády pohybují po šachovnici. Myslím, že tím vracíme dluh Janu Amosu Komenskému - škola hrou.“
Podle českých šachovnic se teď učí děti například na Islandu. Plánují se i překlady do ruštiny, angličtiny a němčiny.