Autoškolství čekají radikální změny

Statistiky dopravních nehod jsou jasné - za volantem jsou největším rizikem řidiči s úplně čerstvým řidičským průkazem. Bourají často nejen kvůli zbytečnému riskování, ale také kvůli neznalosti. Ministerstvo dopravy proto chce radikálně změnit a především zkvalitnit systém výuky nových řidičů.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Autoškola

Autoškola | Foto: Hana Mikulincová | Zdroj: Český rozhlas

Především je nutné změnit myšlení nových adeptů řidičského umění, aby do autoškoly nešli takzvaně pro papír, ale kvůli tomu, že se chtějí naučit řídit auto tak, aby zvládali nástrahy silničního provozu.

„Naším základním předpokladem je, aby žadatel řidičského oprávnění pochopil, že se jde do autoškoly vzdělávat a ne že si jde pořídit nějaký módní doplněk, který má soused,“ nastiňuje Karel Bezděkovský z ministerstva dopravy hlavní směr, kterým by se autoškolství mělo ubírat.

Podstatou bude také zpřísnění závěrečných zkoušek, což je podle šéfa dopravních policistů Leoše Tržila cesta, jak zkvalitnit nové řidiče: „Velký důraz by měl být kladen na defenzivní jízdu a na závěrečné testy, ve kterých se řidič musí osvědčit, jestli je schopen řídit vozidlo.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si celý příspěvek Evy Kézrové o chystaných změnách v autoškolství

Paradoxně by se i přes zpřísnění zkoušek neměly výrazně měnit požadavky na čerstvého absolventa autoškoly. Už teď totiž zákon jasně určuje, co by měl umět, jenže častokrát se to vůbec nevyžaduje a zkouší se jen něco.

„Někteří provozovatelé autoškol k tomu i tak přistupují, takže když má zkušební komisař v některé obci oblíbenou jednu trasu, tak instruktor v autoškole připravuje klienta právě na tuto trasu. To se pochopitelně projeví v praxi. Ovšem teď bude systémově zajištěno, že každý komisař v České republice bude zkoušet stejným způsobem tak, jak stanoví zákon,“ říká Karel Bezděkovský.

Právě v systému zkušebních komisařů by měla nastat ta nejpodstatnější změna. Napříště by neměli spadat pod jednotlivé obce s rozšířenou působností, ale měli by být zaměstnanci nezávislé Státní zkušební organizace.

Nový autoškolský zákon je zatím ve stadiu zrodu, takže zdaleka není jisté, jak přesně bude stanoven rozsah výuky, včetně minimálního počtu hodin. Jisté však je, že ministerstvo by chtělo v tomto směru dát autoškolám větší volnost. Na oplátku bude požadovat kvalitněji připraveného žáka.

Závěrečné zkoušky totiž budou více využívat i techniku. Podobně jako elektronické testy i záznam z praktické jízdy bude přes portál veřejné správy uložen na ministerstvu dopravy.

Chystané novinky v autoškolském systému teď budou připomínkovat odborníci z ministerstev i z autoškol. Vláda by věcný záměr mohla dostat na stůl asi do šesti měsíců.

Eva Kézrová, Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme