České školy neumí vychovávat děti k dobrému občanství
Žebříček top předmětů na školách vede čeština a cizí jazyky. Až na druhém konci řetězce učení a výchovy je občanka. Předmět, o kterém si každý myslí, že dostane jedničku skoro zadarmo. Jenže, poslední výzkum ukázal, že v něm kantoři neučí to, co by měli, a sice vychovávat dobrého občana.
Projektor na chvíli zobrazí velká písmena na bílé plátno: JÁ OBČAN. Před tabulí stojí učitelka Petra Slámová ze Základní školy Zákupy. Své kolegy z jiných škol se snaží inspirovat svou výukou občanské výchovy. Občanku učí devět let a celou dobu na jedné škole. Ještě teď se předmět nedostal do popředí zájmu.
„Tady se staví na jazycích, na matematice, na češtině. To jsou znalosti, které jsou testovány. A z toho chtějí vidět jak rodiče, tak bohužel i škola, výsledky. Proto vlastně takovéhle vnímání nedůležitosti tohoto předmětu. A u kolegů si myslím, že je to velmi podobné. Občas se jim líbí ty hodiny, ale jinak si říkají, že si myslí, že to nemá smysl, že lepší je počítat zlomky,“ říká Petra Slámová.
Reportáž Kláry Bílé o špatné výuce občanské nauky na školách na Radiožurnálu.mp3
Navíc podle posledního výzkumu Centra občanského vzdělávání Masarykovy univerzity někteří pedagogové neumí děti naučit, jak být správným občanem, jak mít vztah k něčemu, jak se chovat. A to se podle Ondřeje Matějky odráží do celé společnosti.
„Automatická změna k lepšímu v tomto směru nenastane. Je potřeba pracovat a to, že teď dorostou mladší generace a budou potom dospělí a budou mít na starosti politický život, tak tahle generace žádnou automatickou změnu nepřinese,“ vysvětluje.
Občanskou výchovu mívají děti poprvé samostatně na druhém stupni základních škol. Podle Petry Slámové jsou však pasivní, nekomunikativní a chybí u nich vlastenectví.
Téma občanství chce do výuky přenést právě Centrum občanského vzdělávání. Učitelům nabízí materiály a inspiraci na výukovém portálu vychovakobcanstvi.cz. Osnovy předmětu bude upravovat i ministerstvo školství.