ČOI zveřejnila první nepoctivé prodejce pohonných hmot

První seznam nepoctivých prodejců pohonných hmot zveřejnila na svém webu Česká obchodní inspekce. Sami se tak můžete podívat, jestli benzínová pumpa, u které tankujete, obstála bez potíží. Databáze by se měla každý měsíc aktualizovat. Kontroly by letos navíc měly být přísnější.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tankování pohonných hmot

Tankování pohonných hmot | Foto: Ondřej Jánoška

Ministerstvo průmyslu a obchodu se k tomuto kroku odhodlalo poté, co médii proběhla kritika České obchodní inspekce, která nechtěla nepoctivé prodejce pohonných hmot zveřejňovat. Výsledky kontrol teď najdete na webu www.coi.cz.

„Já bych nechtěl opravdu hodnotit, co dělali předchůdci. My jsme vyhodnotili situaci takto a rozhodli jme se postupovat tímto otevřeným způsobem,“ řekl ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek.

Okamžitý zákaz prodeje

Podle Jana Štěpánka, který je pověřený řízením České obchodní inspekce, mohou navíc jeho lidé prodej nekvalitních pohonných hmot na místě zakázat.

Přehrát

00:00 / 00:00

O postupu vůči nepoctivým prodejcům mluvili v Ozvěnách dne ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek a šéfredaktor časopisu Petrol magazín Tomáš Mikšovský

„V případě, že zjistíme, že pohonná látka je nekvalitní, namístě zakážeme prodej a tudíž nemůže být poškozován motor, zdraví, ovzduší. Samozřejmě, dál běží správní řízení.“

Nekvalitní čerpací stanice bude na svém webu Česká obchodní inspekce zveřejňovat až po uplynutí správního řízení, tedy v okamžiku, kdy bude jasné, že obchodník prodával skutečně nekvalitní pohonné hmoty.

Přehrát

00:00 / 00:00

Václav Loula z Asociace petrolejářského průmyslu a obchodu

Podle Václava Louly z české Asociace petrolejářského průmyslu a obchodu by problémem mohla být aktuálnost údajů. Upozornil, že na seznamu jsou i případy z února nebo března. Prodejce tak v okamžiku, kdy se na seznamu ocitne, už může mít zboží v pořádku.

Více kontrol

Ministr Kocourek pak v Ozvěnách dne připomněl, že se problematikou zveřejňování zabývali půl roku a vyslechli doporučení renomovaných společností.

„Dnes máme jistotu, že můžeme zveřejňovat nepoctivé prodejce.“ Současně jsme to promítli do novely zákona o PHM. „Kde už předjímáme, že zveřejňování bude naprosto běžné.“

Martin Kocourek | Foto: Tomáš Adamec

Podle jeho slov také ČOI zintenzivní kontroly čerpacích stanic. „Je to preventivní opatření, abychom získali ještě větší obrázek, jak prodejci postupují a případně se mohli přizpůsobit, ale hlavně informovat veřejnost,“ uvedl Kocourek.

Postup uvítal v Ozvěnách dne šéfredaktor časopisu Petrol magazín Tomáš Mikšovský. „Výrazně to napomůže tomu, aby se trh s pohonnými hmotami zlepšil.“

Ocenil i možnost ukončení prodeje namístě v případě velkého prohřešku vůči kvalitě. „Je samozřejmě i dále trochu vadou na kráse, že zveřejňování porušitelů normy se projeví až po určité době.“

„Je možné, že se na seznam dostanou i čerpací stanice s menším pochybením, ale jistě je v silách prodejců vysvětlit zákazníkům, zda se jedná o pochybení vážné, či malé.“

Přehrát

00:00 / 00:00

O seznamech pokutovaných prodejců hovořili ve Světě o druhé Rádia Česko redaktorka Magdaléna Trusinová a Ivan Indráček, předseda představenstva Společenství čerpacích stanic

„Poctiví prodejci, pokud by vážné pochybení opravdu hrozilo, tak sami zastavují prodej a snaží se okamžitě sjednat nápravu, upozornil v Ozvěnách dne Mikšovský.

Seznamy pokutovaných

Zveřejněné seznamy uvádějí pouze ty provinilce, kterým za prokázané porušení jakosti ČOI pravomocně uložila pokutu. Kromě názvu čerpací stanice je tam i její adresa, datum kontroly a výše pokuty, pak následuje výsledek kontroly, tedy důvod, proč stanice pokutu dostala.

Ivan Indráček, předseda představenstva Společenství čerpacích stanic ve Světě o druhé řekl, že zveřejnění vítá, ale nikoli jednoznačně. „Zveřejňování je určitě správné, hříšníků na trhu není zase tolik. Když se mluví o kvalitě pohonných hmot, tak to veřejnost dost často chápe jako situaci, kdy v podstatě pohonné hmoty tady prodávají pouze zlatokopové. Tak to určitě není.

„To, co vnímáme spíše negativně,je, že v seznamu je v podstatě uvedený každý, jehož pohonná hmota nevyhověla technickým parametrům, přičemž není rozhodující, zda odchylka vůči normě byla méně závažná, nemohla poškodit motor a spotřebitele. Nebo hodně závažná, měla dopad na motor nebo šlo o daňový únik.“

„Myslíme si, že seznam by měl dávat jasně odpověď na otázku závažné, nebo méně závažné porušení,“ zdůraznil Indráček. Jednoznačně ale přivítal možnost zákazu prodeje namístě v případě zjištění špatné kvality na základě chemického rozboru.

Výše pokut

Ředitel obecně prospěšné společnosti Acta non verba Vojtěch Razima nesouhlasí s názorem, že se v ‚jednom pytli‘ ocitnou prodejci, kteří vážně porušují pravidla s těmi, kteří se dopustí jen malého prohřešku.

„Na seznamu je jasně uvedeno, o jaký prohřešek se jedná a jaký za to čerpadlář dostal postih. Jsou tam pokuty v řádech desetitisíců a také pokuty v řádech milionů. Nepodceňoval bych motoristy, že nedokážou rozlišit, že bod vzplanutí u nafty ho nemusí příliš zajímat, zatímco neodpovídající cetanové číslo ho naopak musí zajímat velmi,“ řekl Razima.

Přehrát

00:00 / 00:00

O zveřejňování seznamu pokutovaných čerpacích stanic diskutovali ve večerních Ozvěnách dne předseda představenstva Společenství čerpacích stanic Ivan Ondráček, ředitel obecně prospěšné společnosti Acta non verba Vojtěch Razima a Pavel Vlček z ministerstva

Indráček ovšem namítá, že ČOI neměří stejným metrem. „Za menší provinění je schopna dát několikanásobně větší pokutu, než za provinění větší. Pokuty pak nemůžou být vodítkem,“ tvrdí Indráček.

Podle ředitele odboru komunikace ministerstva průmyslu a obchodu Pavla Vlčka inspektor posuzuje několik faktorů. Rozdílnost pokut pak může být dána tím, že jde například o opakované porušení normy. Ve správním řízení jsou podle něj možná odvolání proti výši pokuty.

„Kdyby asociace zveřejňovala pochybení svých členů sama, tak bychom teď dokázali dobře rozlišit, co je bagatelní porušení normy a co zásadní chyba, která může poškodit motor,“ uvedl Razima a dodal, že do budoucna by možná ČOI měla měřit jen opravdu klíčové parametry, které se týkají řidičů.

Milan Kopp, Igor Maňour, Květa Moravcová, Veronika Sedláčková, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme